موسوی لاری: دولت زیر بار ابطال رأی خالقی نرود

 فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی 02.04.2016 

وزیر کشور دولت خاتمی می‌گوید تصمیم شورای نگهبان برای باطل کردن آرای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در مجلس دهم مبنای قانونی ندارد. برخی منابع گزارش داده‌اند که این شورا خالقی را رد صلاحیت کرده است.

پنج هفته پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حدود یک ماه پس از اعلام نتایج انتخابات توسط ستاد انتخابات کشور هنوز وضعیت مینو خالقی، یکی از راه‌یافتگان به مجلس از اصفهان به طور قطعی مشخص نیست.

به روایتی شورای نگهبان پس از بررسی انتخابات اصفهان از تائید آرای خالقی خودداری کرده و به روایت دیگر این شورا در اقدامی بی‌سابقه صلاحیت او را پس از انتخاب شدن از سوی رأی دهندگان رد کرده است.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی در این باره گفت: «بعد از برگزاری انتخابات و تأیید صحت انتخابات، اگر کاندیدایی مشکلی داشته باشد، شورای نگهبان یا هیئت‌های نظارت و اجرائی نمی‌توانند ورود پیدا کرده و رسیدگی کنند.»

بیشتر بخوانید: شورای نگهبان آرای یکی از منتخبان اصفهان را باطل کرد

وظیفه قانونی وزارت کشور

موسوی لاری در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که متن آن شنبه ۱۴ فروردین منتشر شد تاکید کرده که اصولا ممکن نیست در برگه‌هایی که نام پنج نفر بر آن نوشته شده آرای ۴ نفر را تائید و رأی یکی را باطل اعلام کرد.

ستاد انتخابات کشور پس از شمارش آرای رأی‌دهندگان در اصفهان اعلام کرد که منتخبان این شهر در مجلس دهم به ترتیب آرای کسب شده حمیدرضا فولادگر، ناهید تاج‌الدین، مینو خالقی، حیدرعلی عابدی و احمد سالک هستند.

از این افراد، نفر اول و پنجم مورد حمایت اصول‌گرایان و سه نفر دیگر از نامزدهای “فهرست امید” و مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

خالقی در انتخابات هفتم اسفند موفق به کسب ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رأی شد و تنها ۷۳۰۰ رأی کمتر از نفر اول راه‌یافتگان اصفهان به مجلس دهم داشت.

موسوی لاری می‌گوید وزارت کشور باید مطابق وظیفه قانونی خود اعتبارنامه خالقی را به مجلس بفرستد و دولت نباید زیر بار این روند و مسیر برود.

بیشتر بخوانید: روحانی: مردم میانه‌روی را برگزیدند

اختلاف‌نظر در شورای نگهبان

وزیر کشور دولت خاتمی به شرق گفت: «همه کسانی که به برگزاری یک انتخابات نظام‌مند معتقد هستند، نباید از این رویداد تلقی به قلیل کنند. همه هم وزارت کشور، هم کانون وکلا و هم حقوق‌دانان باید وارد عمل شوند. نباید تنها بحث فرد مطرح باشد. بلکه باید این رفتار از حیث قانونی مورد توجه قرار بگیرد.»

محمود صادقی، حقوق‌دان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز می‌گوید بر اساس هیچ قانونی نمی‌توان رأی یک نفر را از برگه‌ای که نام پنج نفر بر آن نوشته شده باطل کرد.

• به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

او در مورد رد صلاحیت خالقی نیز خاطر نشان کرد که شورای نگهبان که قبلا صلاحیت او را تائید کرده اگر بعد از انتخابات نظر دیگری داشته باشد باید مستندات خود را زمان بررسی اعتبارنامه به مجلس آینده ارائه کند.

صادقی که از فهرست اصلاح‌طلبان تهران به مجلس دهم راه یافته، ۱۲ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفت: «به نظر می‌رسد بین اعضای شورای نگهبان هم این قضیه اختلاف نظر وجود بوده است؛ به طوری که بعضی اعضا معتقدند اعتبارنامه باید در مجلس مطرح شود و در این مرحله شورای نگهبان نمی‌تواند نسبت به صلاحیت اعمال نظر کند.»

بیشتر بخوانید: علم‌الهدی: علم‌الهدی: در انتخابات مردم اطراف رهبری را قیچی کردند

رد صلاحیت پس از گذشتن از هفت‌خوان

هیئت‌های اجرای انتخابات برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات، از چهار نهاد شامل، وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال استعلام می‌کنند.

پس از آن هیئت‌های نظارت شورای نگهبان علاوه بر نتایج این بررسی‌ها برای تصمیم‌گیری درباره صلاحیت داوطلبان از نهادهای دیگری چون اطلاعات سپاه پاسداران نیز کمک می‌کیرند یا به تحقیقات محلی می‌پردازند.

هیئت‌های نظارت در بررسی پرونده داوطلبان نامزدی در انتخابات اصفهان، صلاحیت ۴۸۲ نفر که ۵۶ درصد ثبت‌نام کنندگان را تشکیل می‌دادند تائید نکرد.

صلاحیت این افراد با استعلام از مراجع چهارگانه توسط هیدت‌های نظارت تائید شده بود. با این همه مینو خالقی یکی از کسانی است که پیش از این از فیلترهای هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان گذشته بود.

ظاهرا علت تصمیم شورای نگهبان برای باطل اعلام کردن آرای خالقی انتشار عکس‌ها و اطلاعاتی از زندگی خصوصی او در فضای مجازی بوده است.

محمود صادقی با اشاره به این احتمال به ایلنا گفت که افشای عکس‌های خصوصی افراد خلاف قانون است و تاکید کرد که در هر حال موعد قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها پیش از انتخابات بوده است.