اطلاعیه 698 کمیته دفاع از حقوق ییروان ادیان

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌صورت تنها، چه به‌صورت جمعی یا به‌اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.

تخریب آرامگاه های اهل سنت

دولت جمهوری اسلامی ایران و مدیران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند و باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند از اینرو به بهانه حفظ امنیت ملی و سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد و دشمنی با باورمندان به ادیان دیگر قرار داده‌اند.

Capture123

در روز های پایانی سال 94 افراد ناشناسی با استفاده از تاریکی شب، اقدام به تخریب سنگ قبور اهل سنت شهرستان نقده نموده و با این حرکت خشم هموطنان اهل سنت را برانگیخته، سبب هتک حرمت نسبت به عزیزان آنان گردیده اند.

35 درصد از جمعیت شهرستان نقده از توابع استان آذربایجان غربی را کردهای سنی و 65 درصد را نیز ترک های شیعه تشکیل می‌دهند.

چندی پیش نیز اتفاقی مشابه با این حرکت، در شهر اشنویه رخ داد و رسانه ها این حرکت را متوجه گروههای دیگر دانستند، یعنی سعی و کوشش در جهت دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، تقویت فضای تفرقه و تنش های قومی.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان، ضمن درخواست برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، اینگونه اقدامات غیر انسانی را محکوم دانسته، احترام  و حفظ حقوق و حرمت تمامی افراد باورمند به عقاید و مذاهب گوناگون در ایران را خواهانیم.

698

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان