این ده زن در سال ۱۳۹۴ (نوشته ابراهیم نبوی)

فرستنده خبر خانم دیانا تبریزی ۱۳۹۴,۱۲,۲۹

10 zan (correction)
در سال ۱۳۹۴ دهها تن از زنانی ایرانی، در حوزه های مختلف، به دلیل فعالیت های مختلفی که در همه جای دنیا طبیعی به نظر می رسد، دستگیر و زندانی، رد صلاحیت یا با محدودیت برای ادامه کارحرفه‌ای شان مواجه شدند و یا محدودیت‌هایی که داشتند ادامه پیدا کرد. این ده زن، بخشی از این وضعیت را به تصویر می کشند:

فاطمه اختصاری: در سن سی سالگی به اتهام سرودن غزل پست مدرن، انتشار کتاب « یک بحث فمینیستی پس از پختن سیب زمینی» و کتاب «گربه روی شانه تخم مرغ» همراه با مهدی موسوی که او هم غزل پست مدرن می سرود به ۲۹ سال زندان محکوم شدند، چون تعداد آنها کم بود « محمدرضا حاج رستم بگلو» هم به اتهام سرودن غزل بازداشت شد، در مجموع حداقل شش شاعر فقط به اتهام سرودن شعر در سال گذشته بازداشت شدند. گفته می شود دو تن از آنان متهم هستند که بعد از سرودن شعر « آه» کشیدند. فاطمه اختصاری و مهدی موسوی چون فکر می کردند ۲۹ سال زندان برای سرودن غزل زمان زیادی است از کشور خارج شدند. برخی دیگر از شاعران مشغول غزلسرایی و منتظر بازداشت هستند.

آتنا فرقدانی: متهم است که زن است، زیباست، کاریکاتور کشیده و مثل دهها میلیون ایرانی دیگر در فیسبوک درباره مسائل سیاسی ایران نظر می دهد و شوخی می کند. او بخاطر انتشار مجازی کاریکاتور زندانی شد، بعد هم بخاطر همان کاریکاتور متهم شد به رهبری اهانت کرده و در فیسبوک علیه امنیت ملی اجتماع و تبانی کرده است. وی همچنین متهم است به نمایندگان مجلسی اتهام کرده است که هشتاد درصد اعضای آن که در انتخابات اخیر شرکت کرده بودند، رای نیاوردند. در شدیدترین اقدام خطرناک آتنافرقدانی وی با وکیل خودش دست داد و وکیلش هم بازداشت شد.

نیلوفر اردلان: کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران است. سی ساله است و یک پسر هم دارد، خانم گل بازیهای فوتسال همبستگی کشورهای اسلامی بود، تیم ایران را به نیمه نهایی المپیک لندن ۲۰۱۲ برد. او نه شعر گفته، نه موسیقی ممنوع خوانده، نه شعار داده، فقط فوتبال بازی کرده، وی که قصد شرکت در مسابقات فوتسال زنان جهان ۲۰۱۵ را داشت، توسط شوهرش ممنوع الخروج شد، تا زنان بدانند که فقط حکومت نیست که برای آنان می تواند دردسر درست کند.

سوسن خانوم: ترانه پاپ شاد « سوسن خانوم» که یکی از محبوب ترین ترانه های موسیقی پاپ امروز ایران است، باعث دردسر برای سازنده اش ساسان سلیمانی شد. ریحانه طراوتی از همکاران این گروه بعدا در جریان اجرای ترانه هپی از ویلیام فارل، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق قردادن روی پشت بام خانه و آپلود کردن کلیپ روی یوتیوب بازداشت شد. ساسان سلیمانی نیز چندی بخاطر سوسن خانوم زندان رفت.

بهاره هدایت: در سال گذشته فقط هشت زن در خوزستان بخشدار شدند که این اقدام خطرناک با اعتراض جدی روحانیون ناموس پرست محلی مواجه شد. با این حال بخشدار شدن آنان باعث نشد که شش زن زندانی که همین الآن در زندان هستند، آزاد شوند. بهاره هدایت متولد ۱۳۶۰ هم دانشجوست، هم زیباست، هم زن است، هم عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است، او در سال ۱۳۸۵ آغاز به زندان رفتن کرد، این عمل در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ هم بدون استثنا تکرار شد و در سال ۱۳۸۸ به اتهام بهاره هدایت بودن به نه سال و نیم زندان محکوم شد. وی متهم است به مسئولانی اتهام کرده است که مردم هر روز توی تاکسی و خیابان به آنها فحش می دهند. در عید امسال هنوز بهاره هدایت، نرگس محمدی، زینب جلالیان، ریحانه طباطبایی و آتنا فرقدانی و افسانه بایزیدی زندانی اند.

یگانه صالحی: وی متهم بود که شوهرش جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست در ایران بوده و چون واشینگتن پست در ایران دفتر نداشت، پلیس امنیتی او را بازداشت کرد و چون او با زنش رابطه داشت، مدتی هم زنش یگانه صالحی بازداشت شد، وی همزمان با توافق ایران و آمریکا آزاد شد و از ایران رفت.

زهرا رهنورد: متهم است که همسرش کاندیدای ریاست جمهوری شده و به دلیل اینکه رقیب اش تقلب کرده، به حصر خانگی تا زمانی نامعلوم محکوم شده است. وی همچنین متهم است که در دوره جوانی اش بانویی زیبا بوده، در سن سی سالگی تصویرگر و در سن چهل سالگی مجسمه ساز و در دهه پنجاه زندگی اش استاد دانشگاه بوده است. وی در هنگام تبلیغات انتخاباتی در کنار شوهرش میرحسین موسوی ایستاده بود و دستش را گرفت.

اعظم طالقانی: وی متهم است که در سن هجده سالگی مدرسه تاسیس کرده است، مدتی دختر آیت الله طالقانی بود و لیسانس ادبیات فارسی گرفت. وی که پدرش جزو رهبران انقلاب بود، جزو اولین فرزندان انقلاب بود که در همان شش ماه اول خورده شد و اعظم طالقانی سی سال است که بطور طبیعی و ادامه دار در هر انتخاباتی رد صلاحیت می شود. وی در انتخابات مجلس خبرگان همراه پانزده زن دیگر، کاندیدای مجلس خبرگان شده بود که صلاحیت هر شانزده نفر رد شد. در این انتخابات، احمد جنتی رئیس شورای نگهبان که بیش از چهار هزار نفر را رد صلاحیت کرده بود، توسط مردم رد صلاحیت شد و به عنوان نفر شانزدهم لیست تهران ناپلئونی وارد مجلس شد. فقط یکی از اعضای مثلث جیم( جنتی، یزدی، مصباح) در انتخابات تهران وارد شد و از ۴۶ نفر نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان، ۴۵ نفر از افرادی که مورد تائید اصلاح طلبان بودند، انتخاب شدند.

مینا مناقب: خانم مینا مناقب، همسر مجید جعفری تبار، روحانی ساکن قم، متهم شد که همسر شوهرش بوده است. شوهرش به اتهام استخاره تلفنی برای مردم، ارتداد، اتهامات مالی و رابطه با اجنه به سه بار اعدام محکوم شده است و مینا مناقب همسر او نیز به اتهام مشارکت با اقدامات شوهرش به هشت سال زندان و یک بار اعدام محکوم شده است. نوع ارتباط این زوج با اجنه مشخص نیست. همزمان با آنان محمد علی طاهری نیز در سال گذشته به اتهام فرادرمانی و دادن نظریه پیوند شعوری و دست زدن به مچ یکی از بیمارانش به یک بار اعدام محکوم شده بود، که خوشبختانه اعدام آقای طاهری لغو شده است.

غنچه قوامی: در سن ۲۵ سالگی به اتهام اقدام برای دیدن مسابقه والیبال بازداشت شد، بعدا به او اتهام زده شد که قصد داشت از مسابقه عکس بگیرد، متهم شد که از موبایلی استفاده می کند که در آن تعدادی عکس وجود دارد، او همچنین به تبلیغ علیه نظام متهم شد، چون رادیوهای مختلف گفته بودند که او بخاطر دیدن مسابقه والیبال دستگیر شده است و او واقعا به همین دلیل دستگیر شده بود. او با یک وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شد. و از این به بعد از تلویزیون مسابقه والیبال تماشا می کند.

و …. نازک افشار: آخرین زنی که در آخرین روزهای اسفندماه دستگیر شد، نازک افشار است که بعد از مدتی اقامت در فرانسه به دلیل بازگشت به ایران دستگیر شد و در حال حاضر در بازداشت است. احتمالا تسلط به زبان فرانسه و علاقه به ادبیات و سینما ممکن است به عنوان جرایم او اعلام شود.