مقاومت مدنی سینماگران در برابر یک امام جمعه

ارسال کننده خبر: خانم دیانا تبریزی 9 بهمن

فاطمه معتمد آریا، بازیگر سرشناس ایران در فیلم «یحیی سکوت نکرد» ساخته کاوه ابراهیم‌پور بازی کرده است. این فیلم یکشنبه، ۴ بهمن در کاشان به نمایش درآمد. فاطمه معتمد آریا و کاوه ابراهیم‌پور هم برای پاسخگویی به پرسش‌های بینندگان به کاشان سفر کرده بودند.

عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان اما برآشفت و در یک اقدام خودسرانه و با سخنانی تحریک‌آمیز در یک جلسه تفسیر قرآن اعلام کرد که کاشان «تحمل برگزاری مجالس لهو و لعب را ندارد».

او گفته بود وضع ظاهری فاطمه معتمد آریا هنگام ورود به کاشان آنقدر نامناسب بوده که تمهیداتی فراهم شده تا کسی او را با آن پوشش نامناسب نبیند.

امام جمعه کاشان حضور معتمد آریا در این شهر را «مصیبتی بزرگ» خواند و اعلام عزای عمومی کرد.

سپس عده‌ای که تعداد آنان بین ۵۰ تا ۶۰ نفر اعلام شده، مقابل سینمای شهر تجمع کردند و شعارهایی سر دادند. مأموران انتظامی فاطمه معتمد آریا و کاوه ابراهیم‌پور را از در پشتی وارد سالن کردند و جلسه برگزار شد. بعد از پایان جلسه اما معترضان با موتورسیکلت سر در پی خودروی هنرمندان گذاشته بودند. این حادثه پربازتاب بود و به تدریج دامنه آن گسترش پیدا کرد و حالا سینماگران ایران مقابل امام جمعه کاشان و عوامل او ایستاده‌اند. به یک معنا این بار «یحیی» نه فقط بر پرده سینما بلکه واقعاً هم سکوت نکرد. چکیده‌ای از مهم‌ترین واکنش‌‌ها – جلوه‌های از مقاومت مدنی گروهی از هنرمندان ایران:

۶ بهمن

فاطمه معتمد آریا (بازیگر):

با اینکه کسی با کار من و حرفه‌ام و حتی خود من مخالف باشد مشکلی ندارم ولی رفتارهای تهاجمی، توهین، بی‌احترامی، دروغ، تهمت و بی‌قانونی را نمی‌پذیرم و این اتفاقی است که در کاشان افتاد و علاقه‌ای هم به بیان و شرح جزئیات اتفاقات ناخوشایند ضد فرهنگی ندارم. فقط امیدوارم برگزاری این‌گونه جلسات هنر و تجربه برای سینماگران پربارتر و مفیدتر تداوم داشته باشد. البته آرزو می‌کنم بعضی از تجربیات ناخوشایند هم دیگر تکرار نشود.

مهناز افشار (بازیگر)

مگر می‌شود «گیلانه» ما را، «روسری آبی» ما را، فاطمه معتمدآریای ما را دوست نداشت؟

۷ بهمن

انجمن بازیگران سینما:

بسیار تأسف‌انگیز است که عده‌ای خودسر در حرکتی کاملاً غیرقانونی و در کمال وقاحت و بی‌فرهنگی در مراسمی کاملاً قانونی و رسمی در شهر کاشان به خانم فاطمه معتمدآریا حمله‌ور شده و ایشان را با بی‌شرمانه‌ترین الفاظ مورد اهانت قرار داده‌اند.

انجمن بازیگران سینمای ایران این واقعه بسیار زشت و غیراخلاقی را محکوم نموده و از تمامی دستگاه‌های ذیربط استدعا دارد ضمن برخورد جدی و قانونی با عاملان این حرکت ناپسند، شرایطی فراهم ساخته تا دیگر شاهد چنین بی‌حرمتی‌هایی به ساحت ارزشمند فرهنگ و هنر کشورمان نباشیم.

جمشید مشایخی (بازیگر):

خانم معتمدآریا هنرپیشه‌ای جهانی است و همان‌طور که می‌دانید در سطح دنیا با احترام زیادی با او برخورد می‌شود. ما انتظار رفتارهای به این شکل را نداریم و می‌خواهیم در داخل کشور نیز با این هنرمندان با احترام برخورد شود.

پرویز پرستویی (بازیگر):

fatmar07

حتماً شنیدید که چه توهینی به بازیگر ارزنده و همکار خوب من در کاشان، شهر سهراب سپهری شده. فقط می‌توانم بگویم برای آن دسته از هموطنانی که مرتکب چنین عمل زشت و پستی شده‌اند متأسفم، چرا که معتمد آریا دشمن نیست بلکه یکی از هنرمندان خوب کشورمان است. چه خوب است که دوغ را از دوشاب تشخیص دهیم. این برخورد شایسته با یک هنرمند نیست،یادمان باشد با کسانی که سرمایه‌های مملکت را غارت کردند چنین برخوردی نکردیم.

محسن امیر یوسفی (کارگردان)

این بود رسم مهمان‌نوازی؟

نمی‌دانم آن افراد محترمی که آن روز پشت در سینما تجمع کرده بودند می‌دانستند اعتراضشان به چه کسی و چه چیزی است؟ این آدم‌ها از کجا بودند؟ کدامین دیار؟ در سه دهه‌ گذشته چند بار میهمانِ بازی‌های ماندگارش بودند؟ و با بازی‌های درخشان او در سینما و تلویزیون خندیدند و گریستند. چه کسی بهتر از سیمین بانوی سینمای ایران توانسته مصائب زنی رنج دیده در «روسری آبی» مادر یک جانباز در «گیلانه» و معصومیتی طنازانه را در «هنرپیشه» و فیلم‌های کمدی‌اش برای‌مان تصویر کند که حالا به حضورش در یک شهر این چنین اعتراض می‌شود؟

۸ بهمن

رضا کیائیان (بازیگر):

fatmar08تروریسم شاخ و دم ندارد.

تروریسم یعنی نابود کردن آنچه دوست ندارند!
تروریسم یعنی قانون را قبول نداشتن!
تروریسم یعنی خودشان تصمیم بگیرند چه خوب است و چه بد!
تروریسم یعنی این است و جز این نیست!
تروریسم یعنی خودسری!
تروریسم یعنی خود را تحمیل کردن به دیگران!
تروریسم یعنی دیگران مهم نیستند!
تروریسم یعنی همه دیگران نمی‌فهمند!
یعنی زور، قلدری، قمه‌کشی، هفت تیر‌کشی، نارنجک پرت کردن، منفجر کردن، حقوق دیگران را له و نابود کردن، بی‌ارزش شمردن حقوق فردی و جمعی، بی‌اعتباری قانون، بی‌اعتباری دولت، بی‌اعتباری نظم، نابودی آرامش، نابودی فهم و ادراک…

تروریسم با لمپنیسم دوقلو هستند! تروریسم یعنی همین چند مشت جوانی که در داعش جهان را تهدید می‌کنند و همین جوانانی که به سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند، به ‌سخنرانی‌ها حمله می‌کنند. و همین چند نفری که به‌ سینمایی که فاطمه معتمدآریا در آن حرف مى‌زد، حمله کردند؛ که مجلس را به‌هم ریختند؛ که شهر را به‌هم ریختند؛ که به‌بازیگری که این همه افتخار برای کشورش آورده توهین کردند و فحش‌های رکیک دادند!

از دهان‌هایی که فحش‌های رکیک خارج می‌شود اسامى مقدس هم خارج می‌شود!

حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی)

این اتفاق [حمله و فحاشی به فاطمه معتمد آریا] بسیار ناخوشایند بود و من واقعاً متأسفم. کاش کسانی که این اقدام را انجام دادند در گفت‌و‌گویی که بعد از اکران فیلم قرار بود داشته باشند، حضور پیدا می‌کردند. اگر این اتفاق می‌افتاد بعد از گفت‌وگو با این بازیگر متوجه اشتباه خود شده، پشیمان می‌شدند و درک می کردند این شخص، انسان شریف و چهره فرهیخته سینمای کشور است؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و این بازیگر سینمای ایران مورد بی‌حرمتی قرار گرفت. بسیار متأسفم برای کسانی که این دسته از افراد را تحریک و فضایی علیه هنرمندان کشورمان فراهم کردند.

۹ بهمن

علی جنتی (وزیر ارشاد اسلامی)

خانم معتمدآریا از هنرمندان شناخته شده ایران‌اند، او فردی خوش‌نام و قابل احترام است. قطعاً ما چنین اقدامی را تأئید نمی‌کنیم. این را باید در نظر داشت که همه چیز دست دولت نیست. متأسفانه برخوردهایی با هنرمندان، متوقف کردن کنسرت‌ها تا آتش زدن سفارت‌خانه‌ها مواجه‌ایم و آنها را محکوم می‌کنیم. تلاش داریم تا حمایت‌های لازم را ایجاد کنیم اما همانگونه که گفتم گاهی برخی اتفاقات از دست ما خارج است.