باید سقف های شیشه ای علیه زنان را بشکنیم

ارسال کننده : navid a f
دوشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۲
zanan.jam200برگزاری نشست ائتلاف اسلامی زنان
در نشست ائتلاف اسلامی زنان با عنوان « اعلام راهبردهای اجرایی و عملی شدن خواسته‌ها و مطالبات ائتلاف اسلامی زنان در دولت آینده » ضمن تاکید بر حضور فعال زنان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در دولت آتی از روحانی خواسته شد سهمیه‌بندی ناعادلانه جنسیتی به هر شکلی را، متوقف کند

به گزارش سایت تا قانون خانواده برابر در ابتدای این نشست که با حضور تعدادی از اعضای این ائتلاف برگزار شده بود توران ولی‌مراد دبیر ائتلاف اسلامی زنان به ارائه گزارشی در مورد نحوه شکل‌گیری این ائتلاف و فعالیت‌های انجام شده از سوی آن پرداخت.

وی با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب درباره زنان گفت: مطالبی که ایشان در مورد مطالبات زنان در برنامه‌های خود مطرح کردند با مطالبات ائتلاف هم پوشانی دارد و ما در اینجا تلاش کرده‌ایم که راهبردهای اجرایی و عملی این مطالبات و همچنین نحوه‌ی تعامل با دولت را بررسی کنیم.

ولی مراد بر اهمیت نگاه برابر به زنان و مردان و همچنین توانمندی زنان تاکید کرد و گفت: معتقدیم برای اجرایی شدن مطالبات زنان نیازمند یک سری راهکار هستیم.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در طول ۳۵ سال گذشته، بسیاری از مطالبات دیگر بر مطالبات زنان در بستر اجرا ارجح بوده است گفت: مشکلات زنان حل نمی‌شود مگر این که در تمام ابعاد زنان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم ساز قرار بگیرند و حضوری فعال داشته باشند.

وی در ادامه به نقش رسانه‌ها در عملیاتی کردن این دیدگاه تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یک بازوی اجرایی و عملیاتی برای تحقق این دیدگاه تلاش کنند و وارد صحنه شوند.

این فعال حقوق زنان در ادامه با اشاره به این که موانعی در راه تحقق مطالبات زنان وجود دارد و باید در راه برداشتن این موانع پافشاری کرد گفت: رسانه‌ها باید در خیلی از موارد مطالبات زنان را مطرح و آن را پیگیری کنند.

این عضو جامعه‌ی زینب با بیان این که پیشنهاد می‌کنم صدای زنان ایجاد شود گفت: در واقع دولت باید ابزارهایی را فراهم کند که زنان بتواند صحبت کند و از طرف دیگر نهادهای مدنی در این ارتباط باید گسترش یافته و در تدوین لوایح در ارتباط با زنان نقش موثرتری ایفا کنند چرا که آنها در تعامل و ارتباط با بدنه‌ی اجتماع هستند.

وی با بیان این که مردان همواره در قدرت بوده اند و از ابزار قدرت برخوردارند ابراز عقیده کرد: متاسفانه زنان به دلایل مختلف صدا نداشتند و نتوانستند مطالبات خود را به خوبی مطرح کنند و به همین بابت معتقدم که باید صدای زنان ایجاد شود.

ولی‌مراد ادامه داد: مشکلاتی در جامعه گریبانگیر زنان است که اگر برای حل این مشکلات بخواهیم فقط به دولت متکی باشیم ممکن است در دیگر مسائل گم شود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بنیادهای غیردولتی در این راستا تعبیه شود و این مشکلات در این بنیادها مطرح و حل آن ها از طریق این بنیادها اجرایی و عملیاتی شود؛ مثلا می‌توان به ایجاد بنیاد تجارت و توسعه کسب و کار خانم‌ها، در راستای ایجاد اشتغال هر چه بیشتر برای زنان اشاره کرد.

این فعال حقوق زنان در ادامه سخنان خود با بیان این که ما تاکید داریم که باید زنان در مراکز تصمیم‌گیری حضور داشته باشند گفت: اصرار داریم که سخنگوی دولت از میان زنان انتخاب شود، چرا که این امر باعث می‌شود که خیلی از مرزها شکسته شود و وجهه‌ی جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ی بین‌المللی ارتقا پیدا کند.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان اینکه این اقدام باعث افزایش اعتماد به نفس در خانم‌ها می‌شود گفت: وقتی زنان به صورت فراگیر در مناصب تصمیم‌گیری نباشند این باعث می‌شود که مشکلات آن ها روی زمین بماند.

وی همچنین با طرح پیشنهاد تشکیل شوراها و کارگروه‌های اختصاصی در این ارتباط، گفت: ما باید در دولت آینده به سمتی برویم که خانم‌ها حضوری فعال‌تر داشته باشند و مناسب است در کارگروه هایی که در دولت منتخب در ارتباط با برنامه‌ریزی برای آینده تعیین شده است، حضور زنان جدی‌تر شود.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان این که ما نگاهمان باید رو به جلو و آینده باشد، در پاسخ به سوالی در مورد لزوم تغییر نام مرکز امور زنان و خانواده به نام قبلی‌اش با عنوان مرکز مشارکت زنان گفت: تغییر نام مرکز مشارکت زنان به مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را من پیشنهاد کردم البته نه به منظور کاهش مشارکت زنان که دولت تغییر نام را انجام داد ولی با آن اهداف و چارچوبی که من نوشته و تعیین کرده بودم. مغایرت داشت .

وی با دفاع از پیشنهاد خود در برابر انتقادات وارده شده به وی در این جلسه و با تاکید بر این که از کل آن چیزی که او ارائه کرده بودم فقط اسم آن مورد استفاده قرار گرفت و مسیری که در پیش گرفته شد با مسیر پیشنهادی همخوانی نداشت ،گفت: بحث ما این بود که زن دارای هویت است، محور خانواده نیز هست و تک بعدی نمی‌توانیم به مسائل نگاه کنیم و باید هویت زن را به صورت انسانی ببینیم به نحوی که هویت فردی وی حفظ شود و در کنار فرصت‌هایی که به زنان داده می‌شود هویت خانواده و نقش زن نیز در آن در نظر گرفته شود و با توجه به این موضوع امتیاز ویژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شود.

بر اساس این گزارش در این مراسم اعظم نوری یکی دیگر از اعضای ائتلاف اسلامی زنان و معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات با تبریک به حسن روحانی به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات و اعتقاد به این که بعد از انتخابات فضای کشورعوض شده است گفت:‌ایشان وعده‌های خوبی در ارتباط با زنان بیان کرده‌اند و این وعده‌ها بخشی از خواسته‌های ما را نیز محقق می‌کند.

نوری با بیان این که وعده‌ها و مطالبی که ایشان مطرح کردند راهکار اجرایی دارد و آن ها باید شناسایی شوند گفت: در مورد یک یک این وعده‌ها و مطالب باید کار کارشناسی انجام دهیم و ببینیم که از کدام کانال می‌توان آنها را اجرا کرد .ما می‌توانیم پیش نویس و لایحه‌های پیشنهادی خود را برای تحقق برنامه‌های ایشان ارائه کنیم.

در ادامه ناهید پاپیان یکی از مدیران ارشد صدا و سیما و عضو ائتلاف اسلامی زنان با اشاره به وعده‌هایی که حسن روحانی در ارتباط با زنان داده‌اند گفت: ما پیشنهاد می‌کنیم که در شوراهای عالی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور که برای پیشبرد امور در کشور تصمیم‌گیری می‌کنند حداقل یک خانم در هر شورا حضور داشته باشد، به نحوی که دیدگاه زنان و مطالبات آن ها نیز در این شورا مطرح شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم در کنار شایسته سالاری، شاخص دادن فرصت برابر به زنان و مردان در انتخاب مدیران مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک معیار بر اساس آن عمل شود، به نحوی که این نگاه در انتخاب مدیران در همه‌ی ابعاد وجود داشته باشد.

همچنین در این نشست اعظم حاجی‌عباسی دبیر کل جامعه زینب، در سخنانی با تاکید بر این که سهیم شدن برابر زنان و مردان در تصمیم‌گیری‌ها یکی از پیش نیازهای دموکراسی است گفت: به قدرت رسیدن زنان و حضور متعادل و متوازن آنها در عرصه‌ی سیاست نشان از یک دموکراسی سالم دارد و گویای این است که زن و مرد به رغم اختلافات طبیعی، فرهنگی و تاریخچه‌ی متفاوتشان حقوق و مسئولیت های برابر دارد و می‌توانند در کنار هم در اداره جوامع خود نقش داشته باشند.

این فعال حقوق زنان افزود: لازمه رسیدن به چنین جوامعی تلاش و اهتمام دولت‌ها، تعهد احزاب و نیز مشارکت مجدانه و خردمندانه و پویایی بانوان است، زنان باید به قدرت اتحاد و همبستگی میان خود پی ببرند و تنها در آن صورت است که می‌توانند در کالبد سیاست مرسوم و رایج در دنیا و پارادایم حاکم بر سیاست جهانی روحی تازه بدمند.

وی افزود:‌ از دیرباز قدرت و ثروت منابعی بودند که همواره زنان را از حضور فعال و تاثیرگذار درجامعه دور می‌ساخت؛ در هیچ کشوری زنان نتوانستند از مقام سیاسی یا نفوذ سیاسی مساوی با مردان برخوردار شوند، کلیه حقوق انسانی اعم از مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، حقوق همگانی، تفکیک ناپذیر و پیوسته و وابسته به هم هستند و از عوامل ضروری تحقق برابری جنسیتی ، توسعه و صلح در قرن ۲۱ به شمار می‌روند.

حاجی عباسی ادامه داد: آن چه که امروز در دنیا مطرح است تساوی حقوق زن و مرد است که در حکومت‌های لیبرال دموکراسی غربی این تساوی بر اساس تشابه و با روش سکولار است، اما در نگاه دینی و نظام جمهوری اسلامی تساوی حقوق زن و مرد بر اساس عدالت است و آیات قرآن کریم مملو از نمونه‌های این منطق است.

این عضو ائتلاف اسلامی زنان اظهار داشت:‌ برای دستیابی به جایگاه واقعی زنان در عرصه‌ی قدرت و تصمیم‌گیری باید مجموعه‌ای از راهکارهای پیشنهادی را به کار بست و با اتخاذ تدابیر چند بعدی و به موازات هم و تلفیق از راهکارهای مختلف البته به تناسب مواضع موجود، زنان را در این امر مهم مدد رسانید.

دبیر کل جامعه زینب ‌ادامه داد: بدیهی است که سهیم شدن برابر زنان و مردان در تصمیم‌گیری یکی از پیش نیازهای دموکراسی است و به قدرت رسیدن زنان و حضور متعادل و متوازن آنها در عرصه‌ی سیاست نشان از یک دموکراسی سالم دارد و گویای آن است که زن و مرد به رغم اختلافات طبیعی، فرهنگ و تاریخچه متفاوتشان حقوق و مسئولیت‌های برابر دارد و می‌تواند در کنار هم در اداره جامعه فرصت و نقش داشته باشد و لازمه رسیدن به چنین جوامعی تلاش و اهتمام دولت‌هاست.

در ادامه نشست راهبردهای اجرایی و عملی شدن خواسته‌ها و مطالبات ائتلاف اسلامی زنان از دولت آینده، «سهیلا جلودارزاده» با اشاره به اهمیت افزایش اعتماد عمومی و با بیان این که جامعه باید به سمتی برود که اعتماد عمومی صد درصد احیا شود، گفت: برای تحقق این مسئله نیز راهکار وجود دارد که از جمله آن احقاق حقوق افراد جامعه به خصوص زنان است.

وی افزود: اگر حقوق زنان اعاده و برآورده شود، حقوق همه ملت برآورده شده است. چرا که زنان یکی از ارکان اصلی خانواده هستند و این رکن می‌تواند در ایجاد اعتماد ملی نقش موثری داشته باشد.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه ما در راستای تحقق حقوق زنان در جامعه با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده‌ایم، گفت: در یک دوره‌ای به حقوق اسلامی و انسانی زنان نزدیک شده‌ایم و در برخی دوره‌ها عقب‌گرد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در طی این مسیر چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم که به این جا رسیده‌ایم، گفت: در این انتخابات شاهد بودیم که اکثر کاندیداها بر اعاده حقوق زنان به‌عنوان یک مطالبه ملی تاکید داشتند که ما کامل‌ترین آن را در برنامه‌های «دولت تدبیر و امید» مشاهده کردیم که هفت راهکار اصلی برای تحقق مطالبات زنان ارائه کرده بود.

جلودارزاده با اشاره به اهمیت اعتدال و حرکت در این مسیر در راستای تحقق حقوق افراد جامعه از جمله زنان، گفت: حقوق زنان از جمله حق کار کردن آن‌ها، مشارکت آن‌ها در امور سیاسی، استفاده از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و بهره‌برداری از آن‌ها در قانون اساسی و شرع وجود دارد و در قالب قانون‌های کلی نیز، ما سیاست‌هایی چون سیاست اشتغال زنان را در کشور داریم که این قوانین باید مورد توجه قرار بگیرند و اجرا شوند. البته در طول این سال‌ها ما شاهد تصویب بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی بوده‌ایم که ناقض حقوق زنان بوده که باید لغو شوند که از جمله آن می‌توان به تفکیک جنسیتی و آموزشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و ان‌شاءالله این از جمله مواردی خواهد بود که در دولت آینده لغو خواهد شد.

این عضو ائتلاف اسلامی زنان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت رفع تبعیض علیه زنان گفت: همان‌طور که اشاره کردم در حال حاضر یکی از مشکلات ما برخی از قوانین تبعیض‌آمیز و همچنین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های تبعیض‌آمیز درون‌دستگاهی است. مثلا در ارتباط با مسکن مهر و واگذاری مسکن مهر به زنان، ما اکنون شاهد مشکلاتی هستیم و تبعیض‌هایی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که باید حقوق اسلامی و انسانی در کشور اجرایی شود و در هر مرحله‌ای این حقوق نقض ‌شده و تبعیض برطرف شود، گفت: متاسفانه در طول این سال‌ها شاهد حاکمیت فضای حذفی در کشور بودیم و با توجه به اینکه اکنون فضا باز شده است، ما باید دیوارها و سقف‌های شیشه‌ای که وجود دارد، بشکنیم و از این فضا برای پیشبرد مطالبات زنان استفاده کنیم.

جلودارزاده با انتقاد از عملکرد مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری در طول ۸ سال گذشته و با بیان اینکه آن‌ها به مرور زمان دایره نگاه‌شان را در ارتباط با زنان تنگ‌تر و تنگ‌تر کردند، گفت: در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام پروژه‌ای به ما واگذار شد در ارتباط با تبیین سیاست‌های کلان نظام در خصوص خانواده، که ما این کار را بر سه پایه‌ی اسلامیت، ایرانیت و جهانی بودن انجام دادیم.

وی افزود: خانواده ایرانی در دهکده جهانی زندگی می‌کند، فرهنگ‌های مختلف را می‌بیند و ما سعی کردیم که بر اساس تغییر و تحولاتی که ایجاد شده، با محوریت اسلام بر روی این موضوع کار کنیم.

این فعال حقوق زنان اظهار داشت: نباید در خانواده این‌گونه باشد که همه فشارها بر روی یک نفر، مثلا زن باشد و زن نقش «کوزت» را در خانواده ایفا کند. باید مسئولیت‌ها در خانواده تقسیم شود و همه مشارکت داشته باشند. به نحوی که برون‌داد آن رشد و تعالی همه افراد خانواده باشد.

در ادامه این نشست، «رضایی» دبیر جامعه اسلامی زنان و همچنین قائم‌مقام سیاسی جامعه زینب با تبریک به حسن روحانی جهت انتخابش به ریاست‌جمهوری، گفت: همچنین به ایشان تسلیت می‌گوییم برای تحویل گرفتن مملکتی که در حال حاضر در آن شاهد برخی نابسامانی‌ها و درهم ریختگی ها هستیم و همه باید به آقای روحانی برای ترمیم این‌ها و رفع مشکلات ایجاد شده کمک کنیم.

وی با بیان اینکه آقای روحانی در برنامه‌های خود به مطالبات زنان به خوبی اشاره کرده‌اند، گفت: به نظرم باید زنان یک شورای مشورتی به عنوان یک اتاق فکر ایجاد کنند که رابطه مستقیمی با رییس‌جمهور داشته باشند.

رضایی افزود: این اتاق فکر باید متشکل از زنان نخبه، اندیشمند، سیاستمدار و همچنین تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زنان باشد که با بدنه اجتماع ارتباط دارد و بتواند مطالبات زنان را پیگیری و بیان کند.

این فعال حقوق زنان همچنین به اهمیت حضور زنان در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جایگاه زنان ما در عرصه بین‌الملل خالی است، در حالی که پیامبرو حضرت علی از زنان به عنوان سفیر استفاده می‌کردند و اکنون ما متاسفانه شاهد هستیم که زنان ما در عرصه بین‌الملل چندان نقشی ندارند و من از آقای روحانی درخواست می‌کنم که از زنان در عرصه بین‌الملل از جمله در عرصه هسته‌یی و همچنین در شورای عالی امنیت ملی استفاده کند. طرف مذاکره ما خانم «اشتون» است. آیا در کشور ما زنانی در سطح خانم اشتون وجود ندارند که آقای جلیلی سخنگوی ما هستند؟

همچنین در این نشست، «نرگس کریمی» مسئول سابق دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به شعار حسن روحانی در ارتباط با تدبیر و امید، گفت: اگر ایشان در حوزه زنان نیز مقوله تدبیر را به کار بگیرد، به دنبال آن اعتماد نیز ایجاد می‌شود و اگر این اعتماد ایجاد شود، سرمایه عظیمی به وجود می‌آید که باید آقای روحانی از این سرمایه به نحو احسن استفاده کند و به دنبال این اعتماد، مشارکت همگانی نیز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت معرفی چهره‌ی واقعی زن مسلمان به عرصه بین‌الملل، گفت: کسانی که در جایگاه مدیریتی کشور قرار می‌گیرند باید افرادی باشند که به برنامه‌های آقای روحانی در تمامی زمینه‌ها بخصوص در ارتباط با زنان اعتقاد داشته باشند و در راستای عملی شدن آن حرکت کنند و از مسائل زنان عقب‌نشینی نکنند.

کریمی همچنین به اهمیت ارتقای موقعیت زنان در خانواده و ایجاد اجماع ملی در رابطه با حل مشکلات زنان اشاره کرد و گفت: باید فرصت‌های برابر اشتغال بین زنان و مردان ایجاد شود و اگر این نگاه‌ حاکم نباشد، بسیاری از برنامه‌های بیان‌شده مغفول می‌ماند و اعتماد از دست می‌رود.

همچنین در این نشست، «طاهره رحیمی» دبیرکل جامعه فاطمیون با اشاره به اهمیت تکریم زنان و ارتقای جایگاه زنان و جایگاه آموزش در تحقق این موضوع، گفت: در این ارتباط باید ساختار آموزش و پرورش اصلاح شود و توجه به این موضوع در دروس دانشگاه و مدارس ما گنجانده شود. زنان و مردان باید با حقوق و تکالیف متقابل خود آشنا شوند و لازم است که در نهادهای آموزشی ما با توجه به این دیدگاه، بازنگری‌هایی صورت بگیرد.

این عضو ائتلاف اسلامی زنان همچنین با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار برای حضور پررنگ‌تر زنان در جامعه، گفت: جامعه‌ای که به صورت تک جنسیتی اداره شود مانند خانواده تک‌والدی، فشل است. در هر جایی که تصمیم‌گیری می‌شود باید زنان حضور داشته باشند و در واقع یکی از راهکارهای اجرایی شدن وعده‌ها، حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری است.

به گزارش سایت تا قانون خانواده برابر – در این نشست «بدرالسادات میرموسوی» عضو شاخه زنان حزب اعتماد ملی و همچنین عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان این که مردم با انتخاب حسن روحانی بار دیگر امید را در جامعه زنده کردند، گفت: ما نیازمند تغییر در مدیریت اجرایی کشور هستیم و امیدواریم که این تغییر در تمام عرصه‌ها صورت بگیرد. ما متاسفانه در طول این سال‌ها در حوزه‌های مختلف عقب‌رفت داشته‌ایم و امیدواریم که ایشان در عرصه حضور زنان در جامعه با دید جدیدی وارد صحنه شوند و تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین به اهمیت تشکیل کارگروه‌هایی در ارتباط با حوزه زنان اشاره کرد و افزود: مطالبات زنان باید در عرصه‌های مختلف محقق شود و برای تحقق این موضوع لازم است که زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری حضوری فعال داشته باشند.

این فعال حقوق زنان با تاکید بر اینکه بدون حضور زنان،‌ جامعه دارای نشاط و شادابی نخواهد بود، گفت: حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی لازم است.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد صورت گرفته در ارتباط با زنان در طول ۸ سال اخیر، گفت: ما بعضا شاهد بودیم که از سوی برخی زنان حاضر در عرصه قدرت از جمله در مجلس، مواضعی علیه زنان اتخاذ شد و لوایح و طرح‌هایی به تصویب رسید که برخلاف خواسته و مطالبات زنان بود و آن‌ها حتی نتوانستند حضور یک وزیر زن را بر بتابند.

همچنین در این نشست پیام «الهه کولایی» عضو ائتلاف اسلامی زنان، که در حال حاضر در ایران به سر نمی‌برد، به رسانه‌های گروهی داده شد.

در متن این پیام، خطاب به حسن روحانی، آمده است:

رییس‌جمهور برگزیده مردم ایران، جناب آقای دکتر روحانی؛

با تبریک پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و آرزوی موفقیت جنابعالی در تامین خواسته‌های مردم ایران، تردیدی نیست که رای بسیاری از ایرانیان به جنابعالی به امید «تغییر» بود، آن‌هم از نوع «میانه‌روانه و اعتدال‌جویانه». همه می‌دانند که نباید انتظار تغییرهای سریع و بنیادین اجتماعی داشت، چرا که تاریخ نشان داده این گونه دگرگونی‌ها پایدار نیست. «تغییر» در سیاست‌های افراط‌گرایانه‌ای که برای کشور ما بسیار خسارت‌بار بوده، یک خواسته فراگیر است. همه شاهد بوده‌اند در دهه‌های اخیر از تندروی، در اشکال گوناگون آن، به جامعه ایران آسیب‌های فراوانی وارد شده است. بنابراین آنچه به عنوان خواسته‌های یک ایرانی، در سطرهای زیر می‌آید، با در نظر داشتن ضرورت‌های دگرگونی‌های تدریجی و پایدار است، تا هزینه‌های گوناگونی که در دهه‌های اخیر پرداخته شده، ایران را به نتایجی درخور و شایسته ایرانیان برساند.

جنابعالی نیک می‌دانید که ما در بخشی از جهان زندگی می‌کنیم که کشورهای آن، با وجود سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی، در پایین‌ترین رتبه‌های رشد و توسعه قرار دارند. در کشور ما هم برای تامین رفاه، اشتغال و درآمد، فرصت‌های برابر وجود ندارد. رعایت حقوق انسانی و کرامت انسان‌ها و تامین نیازهای مادی و معنوی آنان، با چالش‌های جدی روبه‌رو است. ناکارآمدی نهادهای قدرت در منطقه ما، سبب کاهش فرصت‌های مناسب برای کسب‌وکار شده است. نقش بازدارنده دیوان‌سالاری و مانع‌تراشی‌های آن در برابر فعالیت‌های بخش خصوصی و جامعه مدنی در ایران هم مانند همه کشورهای خاورمیانه به چشم می‌خورد. فساد از مهم‌ترین چالش‌های کشورهای منطقه است که بهره‌برداری از منابع سرشار توسعه را در این کشورها با ناکامی روبه‌رو ساخته است. بسیار دردناک است که ما در پایین‌ترین رده کشورهای منطقه، از نظر گستره فساد جای داریم. حضور زنان در پست‌های مدیریتی، با توجه به پایین بودن سهم زنان در این گونه فعالیت‌ها، در عرصه مبارزه با فساد مورد توجه قرار گرفته است.

جناب آقای رییس‌جمهور برگزیده؛

زنان ایرانی انتظار دارند همان‌گونه که پیامدهای مثبت و تاریخ‌ساز مشارکت سیاسی توده‌های مردمی، اثبات شده است تا در روند تصمیم‌گیری در سطوح مختلف اجرایی تا بالاترین سطح، مشارکت سیاسی موثر و سازنده خود را داشته باشند؛ از جنابعالی انتظار داریم زنان شایسته و توانمند را در سطوح مختلف مدیریت اجرایی به کار بگیرید. این مطالبه نه پاسخ به الزام‌های جهانی، بلکه به نمایش درآوردن شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان در ایران اسلامی است، که دین را ابزار به اسارت درآوردن زنان و نفی استعدادهای خدادادی انسانی آنان نمی‌سازد. از جنابعالی انتظار داریم با به‌کارگیری زنان در همه سطوح عالی و میانی مدیریت سیاسی، اداری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، در داخل و خارج کشور، عهدتان را برای تحقق بخشیدن شایسته‌سالاری، برای تحقق اهداف توسعه همه‌جانبه اجرایی سازید.

گسترش آموزش زنان در بیش از سه دهه گذشته، ضرورت بهره‌برداری از نیمی از سرمایه انسانی را برای تامین اهداف رشد و توسعه همه کشورها آشکار ساخته است. هرچند در حوزه آموزش و سلامت در سال‌های پیشین، گام‌های بلندی برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی در کشور ما برداشته شده بود، ولی در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای خانه‌نشین کردن زنان و نفی دستاوردهای گذشته انجام شده است. در مورد فرصت‌های آموزشی نیز دسترسی زنان به شرایط برابر، با موانع جدی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی روبه‌رو بوده است.

جناب آقای دکتر روحانی؛

سهمیه‌بندی ناعادلانه جنسیتی به هر شکل را، متوقف کنید و راه ادامه تحصیل همگان را در هر رشته‌ای که خداوند استعدادش را به آنان داده، هموار کنید. دختران در این زمینه به شدت آسیب دیده‌اند، با محروم کردن آنان از تحصیل، چه گزینه‌ای در برابرشان قرار می‌دهند.

مسئله بیکاری‌ زنان در کشورهای مانند ما، که با کلیشه‌های جنسیتی مانند نان‌آور بودن مردان یا تصور کوچک شدن بازار اشتغال با حضور فزاینده زنان، توجیه می‌شود؛ همچنان از چالش‌های بسیار مهم است. در کشور ما زنان بسیاری از دستیابی به فرصت‌های شغلی مناسب بازمانده‌اند. در برابر بسیاری از مردان دانش‌آموخته‌ای که در سال‌های گذشته ایران را ترک کرده‌اند، به دلایل بیشتر فرهنگی، دختران کمتری کشور را ترک کرده‌اند، که بسیاری از آنان تحصیلات دانشگاهی دارند. جوانان ایرانی در سراسر جهان در حوزه‌های مختلف درخشیده‌اند. اینک این ذخیره عظیم در کشور، انتظار دارند موانع جنسیتی در بازار کار، که به جرم زن بودن، آنان را از حقوق انسانی و قانونی‌شان محروم می‌سازد، برطرف کنید.

جناب آقای رییس‌جمهور برگزیده مردم ایران؛

تبعیض‌های ناروا را در بازار کار برای به‌کارگیری نیروی انسانی زنان در بخش عمومی و نیمه عمومی متوقف سازید. زنان همواره سهمی تعیین‌کننده در تحولات کشور ما داشته‌اند، آن‌ها می‌خواهند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در جهت تامین نیازهای خود و جامعه به کار گیرند. این هم حق آنان است و هم حق جامعه. شایسته‌سالاری را ترویج کنید. بسیاری از آنان امید و انتظار ازدواج را رها کرده‌اند.

از سوی دیگر رفتارهای نسنجیده و غیرکارشناسی سال‌های اخیر، به شدت نهاد «خانواده» را متزلزل و بنیاد آن را سست ساخته است. با ارائه لوایح کارشناسی‌شده و مشاوره با اساتید دانشگاه‌ها، قضات و وکلای دادگستری، این نهاد را از فروپاشی نجات دهید. نرخ رشد طلاق بسیار نگران‌کننده است و اعتماد و انگیزه ازدواج را در جوانان بسیار کاهش داده است. البته اجرای سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی مناسب می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد.

جناب آقای دکتر روحانی جلوی تبلیغ و ترویج چندهمسری را بگیرید. هرچند این قانون برای شرایط خاص در نظر گرفته شده، ولی در سال‌های اخیر اقدام‌های بسیاری برای گسترش آن انجام شده، به گونه‌ای که موضوع گسترش ایدز و سستی نهاد خانواده را به یک نگرانی جدی تبدیل کرده است. خانواده‌های بسیاری در سال‌های اخیر به این مشکل دچار شده‌اند. بسیاری از آن‌ها یا به جدایی کامل رسیده‌اند یا بر اساس ملاحظات فرهنگی دچار جدایی عاطفی شده‌اند. موج جهانی‌شدن به سهم خود در این زمینه تاثیرگذار بوده است. بی‌تردید موفقیت‌های جنابعالی در تامین اهداف رشد و توسعه کشور با احیای فضای کسب و کار هم می‌تواند بر این روند تاثیر بگذارد.

خشونت علیه زنان در کشور ما مانند همه کشورهای غرب آسیا ادامه یافته است. مردان و زنان این کشورها، قربانی خشونت‌های گوناگون هستند، اما زنان از خشونت‌های بیشتری رنج می‌برند. دریافت نکردن مواد غذایی و امکانات بهداشتی مناسب،‌ نه تنها برای زنان که نقش تداوم نسل و وظایف مادری را برعهده دارند، بلکه برای تامین اهداف رشد و توسعه کشور، تهدیدهای جدی دربر دارد. برای مبارزه با این دشواری، تقویت‌ نهادهای مدنی و حضور فعال و موثر زنان در آن‌ها، طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب از سوی دولت برای مبارزه با اشکال گوناگون خشونت علیه زنان، با کمک دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که امکان دستیابی به تجربه‌های موفق جوامع دیگر را فراهم می‌آورند، تقویت و تجهیز نقش همه رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری و مانند آن و به کارگیری منابع و ابزارهای آموزشی در همه سطوح رسمی و غیررسمی، در این زمینه کارساز خواهد بود.

جناب آقای رییس‌جمهور برگزیده؛

جنابعالی که در وعده‌های انتخاباتی خود امنیتی شدن فضای کشور را مورد انتقاد قرار دادید، انتظار می‌رود زمینه بازگشت هزاران جوان ایرانی را، که سودای خدمت به این کشور را در سر دارند، فراهم کنید. زنان بسیاری نیز در میان آنان هستند که مشتاقانه در انتظار «تغییر» برای بازگشت به میهن خود هستند. اگر بتوانید زمینه‌های آشتی ملی را فراهم آورید، زندان‌های کشور محل نگهداری مجرمانی است که حقوق قانونی مردم را نقض می‌کنند. کسانی که به نقض آن اعتراض دارند، باید بتوانند با امنیت خاطر، وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهند.

جناب آقای دکتر روحانی، رییس‌جمهور برگزیده مردم ایران؛

ما به خوبی می‌دانیم که «تغییر اجتماعی» امری است زمان‌بر و نیازمند بردباری و پایداری، اما از جنابعالی می‌خواهیم که مبارزه با «جاهلیت مدرن» را با جدیت آغاز کنید تا چهره انقلاب اسلامی از پیرایه‌های تحجر و ناکارآمدی زدوده شود. در این راه با شما همراهیم.
تهیه و تنظیم: اکرم احقاقی
http://www.iranzanan.com/first_point/004443.php