شیرین عبادی: عدم شرکت در انتخابات، مشروعیت را از حکومت می‌گیرد

ارسال کننده خبر: آقای نوید  احمدفخرالدین 7 بهمن 

29415آژانس کُردپا: شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل معتقد است که عدم شرکت در انتخابات و صندوق‌های خالی در واقع به نوعی مشروعیت را از حکومت می‌گیرد. به ویژه در شرایط حاضر که سالِ انتخاب گزارشگر است و دولت ایران احتیاج به شمار بالای رأی دهندگان دارد.

خانم عبادی طی گفت‌وگویی با “سحام نیوز” در پاسخ به این سؤال که چرا آیت‌الله خامنه‌ای مصرانه از مردم می‌خواهد که در انتخابات شرکت کنند؟ می‌گوید: “پاسخ این را باید در سازمان ملل متحد بجوییم! امسال (٢٠١۶) شورای حقوق بشر باید مجددا تصمیم بگیرد که آیا ایران احتیاج به گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر دارد یا خیر؟ و اگر دارد، چه فردی را انتخاب کند. طبیعی است بیشترین تلاش دولت ایران معطوف به این مسئله خواهد بود که نشان دهد وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر شده است و اگر نواقصی وجود دارد در آینده برطرف خواهد شد تا از تعیین دوباره گزارش‌گر ویژه ممانعت نماید”.

این فعال حقوق بشر می‌افزاید: “شرکت در انتخابات در حقیقت کمک است به این مقصود که ایران دیگر گزارشگر ویژه نداشته باشد. البته ممکن است در اینجا مطرح شود که در ۶ سال گذشته، با وجود گزارشگر ویژه چه اتفاق مثبتی به نفع مردم رخ داد؟ که پاسخ من این است که، ممکن است که نتایج فوری و آنی را مردم ندیده باشند ولی اگر این گزارشگر هم نبود و اگر چند کشور پایبند به حقوق بشر در جهان به ایران فشار نمی آوردند، امکان داشت که وضعیت از این هم بدتر می بود”.

خانم عبادی همچنین این نکته را به یاد می‌آورد که بعد از انتخاب سید محمد خاتمی، سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه “پروفسور موریس کاپیتورن” را از روی پرونده ایران برداشت، اما درست چند ماه بعد، تعطیلی فله‌ای روزنامه‌ها اتفاق افتاد و دستگیری گسترده‌ی روزنامه‌نگاران رخ داد.