زنان سرپرست خانوار البرز با مشکلات جدی مواجه هستند

ارسال کننده خبر: آقای نوید  احمدفخرالدین 7 بهمن

رییس شورای اسلامی استان البرز می‌گوید: در حال حاضر تعداد زیادی زن سرپرست خانوار در استان البرز وجود دارند که در اداره امور زندگی خود و فرزندانشان با مشکلات جدی مواجه هستند.

به نقل از ایسنا، مریم درهم‌بخش، با اشاره به کمیسیون‌های فعال در شورای اسلامی استان اضافه می‌کند: در حال حاضر دو کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه در این شورا فعال است که هرکدام از آنها اهداف خاصی را پیگیری می‌کنند. کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی استان در حال حاضر اجرای طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار استان را در دستور کار خود قرار داده است. این طرح با تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی این امر همچون بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری و دادگستری اجرایی می‌شود

.

وی اضافه می‌کند: شورای اسلامی استان وظیفه برقراری هماهنگی بین دستگاه‌های مجری و همچنین نظارت بر نحوه اجرای این طرح را به عهده خواهد داشت. درحال حاضر شهر ری به عنوان پایلوت اول اجرای این طرح انتخاب شده و درصورت تایید، استان البرز به عنوان پایلوت دوم معرفی می‌شود.

درهم‌بخش می‌گوید: دستگاه‌ها برای حل مشکل این زنان باید از موازی کاری خودداری کنند، چراکه این اقدام در نهایت به ضرر گروه هدف تمام می‌شود. بدون شک اگر دستگاه‌ها بودجه‌ای که برای اجرای طرح‌های مختلف در اختیار دارند را همسو هزینه کنند، باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شده و طرح‌ها به شیوه موثرتری اجرایی می‌شوند. امید است در اجرای طرح‌های مختلف که از سوی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی استان پیشنهاد می‌شود خیّرین نیز وارد عمل شده و در تامین بخشی از هزینه‌ها شریک شوند.

در هر استان چهار شورای روستا، بخش، شهر و شهرستان فعالیت دارند که وظیفه نظارت برعملکرد آنها به عهده شورای استان است. شورای هر استان وظایف و اختیارات خاصی دارد که طبق آنها اهداف خود را پیگیری می‌کند.

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه می‌کند: شورای اسلامی استان این اختیار را دارد که در خصوص نحوه توزیع بودجه بین ادارات و دستگاه‌های استان نظر بدهد. شورای استان‌ها بالاترین مرجع شورایی در هر استان است، به طوری که این شورا در شورای عالی استان‌ها نمایندگانی دارد. این نمایندگان وظیفه دارند مشکلات و مسائل استان خود را به گوش اعضای شورای عالی استان‌ها برسانند تا پس از بررسی راه حلی برای آنها ارائه شود.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، این شورا می‌تواند نسبت به سلب عضویت اعضایی از شوراها(روستا، بخش، شهر، شهرستان) که در انجام وظایف خود قصور کرده و یا تخلفاتی مرتکب شده‌اند نیز اقدام کند.

درهم‌بخش در خصوص فعالیت شورای اسلامی استان البرز می‌گوید: این شورا تا خردادماه امسال به دلیل نداشتن امکانات و مکان مناسب در شهرستان طالقان مستقر بود. ‌استقرار دفتر این شورا در شهرستان طالقان از سر ناچاری بود، چراکه طبق قانون شورای استان‌ها باید در مرکز استان مستقر شوند. علاوه بر این، قبل از استقرار شورای اسلامی استان در طالقان نیز جلسات این شورا در ساختمان شورای اسلامی شهرستان برگزار می‌شد و این شورا طبق توافقات انجام شده اتاقی را برای برگزاری جلسات در اختیار اعضای شورای استان قرار داده بودند.این مسائل باعث شده بود بیشتر دستگاه‌ها و ادارات، شناخت دقیقی از شورای استان و وظایفش نداشته باشند و در ارتباط‌گیری با این مجموعه با مشکل مواجه شوند.

عضو شورای شهر نظرآباد اضافه می‌کند: بدیهی است تا زمانی که شورای استان در مرکز استان مستقر نباشد نمی‌تواند ارتباط موثری با دستگاه‌ها و مجموعه حاکمیتی استان برقرار کند و مشکلات موجود را از طریق شورای برنامه‌ریزی استان به گوش استاندار و سایر مسئولان برساند.

وی با اشاره به همکاری استانداری برای تامین مکان مناسب برای این شورا می‌گوید: طبق قانون اگر شورای اسلامی استان توان لازم برای تامین مکان مناسب نداشته باشد، استانداری موظف است در این خصوص اقدام کند و مکانی مناسب در اختیار اعضای این شورا قرار دهد.

درهم‌بخش ادامه می‌دهد: خوشبختانه استانداری البرز با درخواست شورای استان مکانی مناسب در اختیار اعضای این مجموعه قرار داد و مشکل استقرار شورای استان در مکانی مشخص را حل کرد. با اختصاص فضای مناسب به این شورای استان، اعضای این شورا اقدامات گسترده‌ای برای شناساندن وظایف و اختیارات این شورا به مردم و مجموعه ادارات و دستگاه‌های استان آغاز کردند.

رییس شورای اسلامی البرز ادامه می‌دهد: هرچند حدود هشت‌ماه از استقرار شورای استان در کرج می‌گذرد ولی خوشبختانه طی این مدت هم مردم و هم مسئولین شناخت خوبی نسبت به این شورا کسب کرده‌اند. خوشبختانه در حال حاضر اکثر دستگاه‌ها تعامل و همکاری مناسبی با اعضای این شورا برقرار کرده‌اند و موجودیت این شورا را به رسمیت می‌شناسند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برگزاری جلسات مردمی در دستور کار این شورا قرار دارد یا خیر، می‌گوید: در شهر وظایف شورای استان، برگزاری جلسات مردمی عنوان نشده، چرا که مشکلات مردم از طریق شورای شهرستان به اعضای این شورا انعکاس می‌یابد، ولی این طور نیست که اعضای شورا دیدار مردمی نداشته باشند. اعضای شورای اسلامی استان جزئی از مردم هستند ونمی‌توانند نسبت به مشکلات آنها بی‌اعتنا باشند، چرا که مشکلات عموم جامعه مشکلات این اعضا نیز هست.

وی اضافه می‌کند: با فعالیت‌های صورت گرفته طی هشت ماه اخیر شورای اسلامی استان به جایگاه واقعی خود نزدیک شده و توانسته بخشی از اهداف خود را محقق کند.

درهم‌بخش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تخصیص زمینی در شهرک اداری استان برای ساخت مکان ثابت این شورا اشاره کرده و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده و موافقت مسئولین زمینی برای ساخت مکان ثابت شورای استان در شهرک اداری پیش‌بینی شده که بخشی از اعتبار لازم برای ساخت آن نیز تامین شده است. با ساخت مکان ثابت شورای استان در شهرک اداری، یک یادگاری ارزشمند و ماندگار از اعضای این دوره از شورا باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به نظارت دقیق این شورا بر عملکرد سایر شوراهای فعال در استان می‌گوید: اعضای شورای اسلامی استان نظارت دقیقی بر مصوبات شوراهای شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌ها دارند و فعالیت آنها را مورد رصد قرار می‌دهند.

هرچند شورای استان توانایی برخورد سلبی در خصوص عملکرد شورای‌های شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌های فعال در استان را دارد ولی پایه و اساس کار خود را برتعامل و همکاری سازنده با آنها قرار داده و درصورت مشاهده اشتباه و تخلف در هر یک از این شوراها در مرحله اول سعی می‌کند با تذکر و گوشزد موضوع را خاتمه دهد، چرا که تجربه نشان داده برخورد قهری در اکثر موارد نتیجه معکوس دارد.

وی می‌گوید: امید است با همکاری تمامی دستگاه‌ها روزی برسد که شورای اسلامی استان به جایگاه واقعی خود دست یابد و بدون هیچ مشکلی به اهداف خود دست یابد.