صلاحیت هیچ‌ یک از زنان کاندیدای مجلس خبرگان تأیید نشد

ارسال کننده خبر: خانم لیدا اشجعی 7 بهمن

352-300x191خبرگزاری هرانا ـ شورای نگهبان صلاحیت هیچ‌ یک از زنان کاندیدای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تأیید نکرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از زمانه، پس از آن‌که امروز سه‌شنبه ششم بهمن‌ماه نتایج بررسی صلاحیت کاندیدهای مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ابلاغ شد معلوم شد که هیچ زنی در میان کاندیداهای تأیید صلاحیت شده دیده نمی‌شود.

علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات پیش از این گفته بود از مجموع کسانی که برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند، ۱۶ نفر زن هستند.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی منعی برای حضور زنان در مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد اما سهم زنان از یک دوره مجلس خبرگان قانون اساسى و چهار دوره مجلس خبرگان رهبرى تنها یک صندلی در مجلس خبرگان قانون اساسی بوده و معدود زنانی هم که دوره های بعد مجلس خبرگان رهبرى کاندیدا شدند یا در ازمون شورای نگهبان پذیرفته نشدند یا پیش از رسیدن به مرحله انتخابات، انصراف دادند.

منیره علی، معروف به منیره گرجی، تنها زنی است که توانسته است وارد مجلس خبرگان شود. او در اولین مجلس خبرگان که به خبرگان قانون اساسی معروف است عضو بود.

عصمت سوادی از جمله زنانی بود که برای ورود به مجلس خبرگان در این دوره ثبت‌نام کرده بود. او دکترای فقه و حقوق دارد و پیش از این معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و ریاست بسیج اساتید این واحد دانشگاهی را برعهده داشت. با این حال شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد. سوادی نخستین بار نبود که در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا می‌شد.

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات امروز (سه‌شنبه) از تأیید صلاحیت ۴۵ درصد از داوطلبان مجلس خبرگان خبر داد و گفت: «صلاحیت ۳۷۳ نفر بررسی شد که از این تعداد صلاحیت ۲۰۷ نفر رد و صلاحیت ۱۶۶ نفر نیز تائید شد.»