خواننده ممنوع‌‌ الفعالیت گروه ماه‌ بانو: حتی اجازه تدریس هم ندارم

ارسال خبر: خانم لیدا اشجعی 7 بهمن

سحر محمدی، خوانندهٔ جوان موسیقی سنتی ایران نزدیک به یک سال و نیم است که با ممنوعیت فعالیت، تدریس، و خروج از کشور رو به‌ رو شده است.
دلیل این محدودیت‌ها، انتشار موزیک‌ویدئوهای گروه موسیقی «ماه‌بانو» با آوازخوانی او در سال ۱۳۹۳ بود که به تعقیب قضایی و محاکمهٔ اعضای این گروه از جمله سرپرست و آهنگساز آن، مجید درخشانی منجر شد…

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از وب سایت موسیقی ما، خانم محمدی می‌گوید: با وجود آن‌که به همراه سایر اعضای گروه «ماه‌بانو» از سوی دادگاه تبرئه شده‌ اما هم‌چنان «وزارت ارشاد» دولت حسن روحانی حتی به وی اجازهٔ فعالیت به عنوان هم‌خوان در اجراهای زنده و آلبوم‌های موسیقی را نمی‌دهد و امکان تدریس آواز به عنوان تنها منبع درآمدش را نیز ندارد.

او دلیل «وزارت ارشاد» برای این ممنوعیت فعالیت را این‌گونه شرح می‌دهد: «دوستان «ارشاد» معتقدند که ما بدون‌ مجوز کلیپ ضبط کرده‌ایم و طبیعتاً باید تبعات آن را هم در نظر بگیریم. مشکل اصلی‌ آن‌ها این است که چرا کلیپ‌ها غیرقانونی پخش شده و خانم‌ها در آن آرایش دارند. در حالی که ما تمام شنوئات را رعایت کردیم و با حجاب کامل بودیم.»

این خوانندهٔ جوان با تاکید بر این‌که به کشورش «علاقهٔ بسیاری» دارد، اضافه می‌کند: «به هر حال، کار کردن و کنسرت گذاشتن در خارج از کشور کار چندان سختی نیست؛ اما من هیچ‌وقت نخواسته‌ام مهاجرت کنم. تمام هدفم این بوده و هست که در کشور خودم بخوانم و این‌که به این شکل ممنوع‌الفعالیت هستم، واقعاً برایم ناراحت‌کننده است. کنسرت‌های تالار وحدت را از نزدیک می‌بینم و از اینکه نمی‌توانم روی صحنه -حتی به عنوان هم‌خوان- حضور داشته باشم، رنج می‌کشم. شرایط به گونه‌ای است که حتی هم‌خوان بودن هم برای من لذت‌بخش است. با همهٔ این‌ها نمی‌توانم این مسأله را نادیده بگیرم که پخش آن کلیپ‌ها بر اساس قوانین کشور نبود. هرچند تأکید می‌کنم بعد از گذاشتن این آثار در یوتیوب، اتفاقاتی رخ داد که از دست ما خارج شد و دیگر تا این حد ممنوع‌الفعالیتی برای کسی که پیش از آن با مجوز روی صحنه بوده، خیلی سخت‌گیرانه است.»

سحر محمدی از عدم همراهی جامعهٔ موسیقی در پی مشکلات پیش‌آمده برای اعضای گروه «ماه‌بانو» نیز انتقاد می‌کند و می‌افزاید: «متأسفانه جامعهٔ موسیقی چندان با هم هم‌دل نیستند. فرض کنیم که من قدم اشتباهی برداشته‌ام؛ اما اگر کنسرت دیگران یک بار لغو می‌شود، من ماه‌ها ممنوع‌الفعالیت بوده‌ام و حتی اجازهٔ تدریس هم ندارم. من یک اشتباهی کردم و کاری بر خلاف قوانین کشور انجام دادم، اما شاید انتظار همراهی و همدلی بیشتری از همکارانم -به‌خصوص همکاران خانم- داشتم. مثلاً اینکه من در کاری حضور داشتم و تا روز برگزاری کنسرت، در تمام تمرینات شرکت کردم؛ اما به من اجازه‌ی روی صحنه رفتن ندادند و کسی از اعضای گروه اعتراضی نکرد.»

او با بیان این‌که «همه حرف می‌زنند و کمتر عمل می‌کنند» می‌گوید: «به هر حال هر کس به فکر فعالیت‌های خودش است. البته استاد [حسین] علیزاده در این میان نقش فعال‌تری داشته‌اند و علی قمصری هم تلاش کرد تا در آلبوم «سخنی نیست» به عنوان هم‌خوان فعالیت کنم. به هر ترتیب وضعیت خیلی پیچیده شده است.»