گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

13554
در گزارش این هفته‌، هفتە خونی زنان کُرد در کُردستان ایران، مرگ دو خواهر در ارومیە در اثر اصابت با مین، بی خبری از وضعیت بیان کاکاخانی و گیتا رضایی زینلانی، آزادی ژیلا بنی یعقوب و بە مرخصی آمدن نسرین ستودە، مبهم بودن وضعیت آزیتا راستی فیروززادە و ممانعت از ملاقات شبنم مدد زادە با برادر خودش را تشریح می‌نماییم.

کُردستان

هفتەای خونین برای زنان کُرد

قتل فجیع یک زن ٣٤ سالە بە دست برادرانش در مریوان، مرگ زنی کە ٢ماه پیش بە دست همسرش بە آتش کشیدە شدە بود و همچنین بە قتل رسیدن یک زن سردشتی بە دست همسرش در کشور نروژ هفتەای مرگبار و خونین را برای زنان کُرد رقم زد.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز دوشنبه سوم خردادماه، زنی به نام “صویبه” ساکن منطقه‌ی “کوماسی” مریوان توسط ٤ برادر خود به صورت فجیعی به قتل رسید.

“صویبە” کە ٣٤ سن داشت با مردی اهل روستای ” گلان” زندگی مشترک تشکیل داده و مادر سه فرزند نیز بود.

همسر و چهار برادر وی در رابطه با این موضوع بازداشت شده‌اند.

از دیگر سو، در یکی از مناطق روستایی مرگور شهرستان ارومیه زنی به نام ماریا فلاح فرزند علی به دلیل سوختگی بالای ٦٠% در یک مرکز درمانی جان خود را از دست داد.

ماریا که دارای ٤ فرزند است دو ماه قبل توسط همسرش به نام صلاح‌الدین بصورت فجیعی به آتش کشیده می‌شود که سرانجام روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشتە بر اثر شدت سوختگی جان خود را در بیمارستان تبریز از دست می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که همسر این زن به مواد مخدر معتاد بوده و با وی اختلافات شدیدی داشته که در یک مشاجره‌ی خانوادگی اقدام به آتش‌زدن وی می‌کند.

بر اساس گزارشات ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا، از آغاز فروردین ماه سال جاری تاکنون ٦ زن کُرد در مناطق مختلف کُردنشین ایران توسط بستگان و افراد نزدیک به آنان به قتل رسیدند و همچنین ٢ زن و کودکی ٣ ساله نیز، در بیرون از منزل به دست افراد ناشناسی کشته شده‌اند.

اما قتل زنان کُرد بە دست وابستگان خود این هفتە تنها در چهارچوب مرزهای کُردستان نبود بلکە، روز سوم تیرماه امسال در کشور نروژ زنی به نام هلاله خضری از سوی همسرش به قتل رسید.

هلاله همراه با همسرش به نام مصطفی خضری از ١٠ سال قبل مقیم کشور نروژ بودە و داری ٢ فرزند نیز بودەاند.

گفته می‌شود خانم خضری از همسرش درخواست طلاق کرده بود.

انفجار مین در ارومیە جان دو خواهر کُرد را گرفت

بر پایە‌ی گزارشات منتشر شدە، دو دختر کُرد ١٣ و ٢٠ ساله، ساکن منطقه‌ی “قوچی” از توابع شهرستان ارومیه، در اثر برخورد با مین کنار پادگان متروکه‌ی سپاه پاسداران جان باختند.

این دو خواهر به نام‌های “غزال، ٢٠ ساله و لیلا ١٣ ساله کە فرزند “خالید” ساکن روستای “شریف آباد” از توابع ارومیه هستند، به هنگام رفتن به کوهستان‌های اطراف منطقه با مین کاشته شده‌ی دوران جنگ هشت ساله جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارشات ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا، از آغاز فروردین ماه سال جاری تاکنون در مجموع ١٦ شهروند کُرد در مناطق مختلف کُردنشین ایران قربانی انفجار مین کاشته شدە شده‌اند که از این مجموع ٥ نفر جان باختند و ١١ نفر دیگر مصدوم و دچار قطع عضو شده‌اند.

از مجموع این ١٦ قربانی نیز ٥ تن را زنان تشکیل می‌دهند کە ٣ تن از آنها جان باختە اند و ٢ تن دیگر نیز دچار نقض عضو شدەاند.

این آمار نسبی است و با تأکید بر گزارشات ثبت شده در آژانس کُردپا منتشر می‌شود، احتمال می‌رود آمار واقعی بیش از این تعداد باشد.

مبهم بودن وضعیت “بیان کاکاخانی” و “گیتا رضایی زینلانی”

گیتا رضایی زینلانی
پس از گذشت ٣ ماه از بازداشت، سرنوشت “بیان کاکاخانی” و همسر وی “هیوا دارآفرین” در هالەای از ابهام می‌باشد.

بر پایە‌ی گزارشات منتشر شدە ، از وضعیت این دو شهروند کُرد کە در هفدهم اسفند‌ماه سال گذشتە بە همراه چند شهروند دیگر ازسوی نیروهای اطلاعاتی شهر مریوان بازداشت شدند تاکنون اطلاعی دقیقی در دسترس نمی‌باشد.

همچنین از محل نگهداری و اتهامات احتمالی وارده به این زوج کُردستانی، گزارشی در دست نیست.

از دیگر سو، از سرنوشت خانم “گیتا رضایی‌زینلانی”، کارشناس نرم‌افزار یک شرکت مهاجرتی کە در روز بیست و هشتم خردادماه به هنگام خروج از کرمانشاه در فرودگاه اشرفی این شهر از سوی مأموران اطلاعاتی بازداشت شدە بود، اطلاعاتی در دست نمی‌باشد.

گفته می‌شود اداره‌ی اطلاعات کرمانشاه با فشار و تهدید خانواده‌ی رضایی‌زینلانی، درصدد ممانعت از اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت گیتا هستند.

علی‌رغم گذشت یک هفته از بازداشت خانم گیتا رضایی‌زینلانی، اما از محل نگهداری و اتهامات احتمالی وارده به وی هیچ اطلاع دقیقی منتشر نگردیده است.

ایران

ژیلا بنی یعقوب آزاد و نسرین ستودە بە مرخصی آمد

بر پایە‌ی گزارشات منتشر شدە، روز یکشنبە دوم تیر‌ماه ژیلا بنی یعقوب روزنامەنگار و فعل حقوق زنان با اتمام دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد و همچنین نسرین ستودە وکیل پایە یک دادگستری بە مرخصی آمد.

ژیلا بنی یعقوب کە در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جريان وقايع پس از انتخابات به همراه همسرش، بهمن احمدی امويی بازداشت و در خرداد ۱۳۸۹ به يک‌سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شدە بود، در تاریخ ١٢ شهریور ماه سال گذشتە جهت گذراندن دوران محکومیت خود بە زندان اوین فراخواندە شد.

وی سرانجام روز یکشنبە دوم تیر‌ماه و پس از گزراندن دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

از دیگر سو و در همان روز، نسرین ستوده وکیل زندانی و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر به مرخصی اعزام شد.

نسرین ستودە وکیل دادگستری و فعال زنان،در شهریور‌ماه سال ٨٩، از سوی شعبە ٥٤ دادگاه تجدید نظر استان تهران، بە اتهام “فعالیت تبلیغی علیهە نظام” بە ٦ سال حبس تعزیری و ١٠ سال محرومیت از حرفە وکالت محکوم شد.

وی از شهریور‌ماه سال ٨٩ دوران محکومیت ٦ سالە خود را در زندان اوین سپری می‌نماید.

بی خبری از سرنوشت آزیتا راستی فیروز زادە و ادامە ممنوعیت ملاقات شبنم مدد زادە

آزیتا راستی فیروز زادە
بر پایەی گزارشات انتشار یافتە، از سرنوشت آزیتا راستی فیروز زادە کە روز سەشنبە ٢١ خرداد‌ماه در شیراز بازداشت شدە بود، خبری در دست نمی‌باشد.

این فعال دانشجویی پس از پایان همایش انتخاباتی روحانی در ورزشگاه دستغیب شیراز بە همراه دو فعال دانشجویی دیگر بازداشت شد.

شبنم مدد زادە
علی‌رغم مراجعات مکرر خانوادە آزیتا بە مراجع قضایی و انتظامی جهت با خبر شدن از وضعیت وی نتیجەای حاصل نشدە است.

از دیگر سو، شبنم مدد زادە بە خاطر اینکە حاضر نشدە است کە شرایط ملاقاتی ماموران زندان اوین را بپذیرد ماه‌هاست کە از ملاقات با فرزاد مددزادە ممنونع شدە است.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=10825