نسرین ستوده عضو هیات امنای انجمن حقوق بشر آلمان شد

sotoudeh20101دویچه وله:

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل زندانی، به عضویت هیأت امنای انجمن بین‌‏المللی حقوق بشر آلمان در آمد. مراسمی به همین مناسبت روز یکشنبه در شهر بن آلمان برگزار شد. نسرین ستوده از شهریور ۱۳۸۹ در زندان به سر می‌برد.

انجمن بین‏‌المللی حقوق بشر در آلمان (IGFM) نسرین ستوده را به عنوان عضو هیأت امنا و یکی از مشاوران خود برگزید. این عضویت در چهل و یکمین سالگرد تاسیس این انجمن و در مجمع عمومی آن اعلام شد.“ماکس کلینگ‌برگ”، عضو کمیته رسانه انجمن حقوق بشر درباره علت انتخاب نسرین ستوده برای عضویت در هیات امنای این نهاد به دویچه وله گفت: «نسرین ستوده از نظر ما یک فعال واقعی حقوق بشر است. او برای ما و برای همه مدافعان حقوق بشر یک الگو، یک منبع انرژی و یک انگیزه است. به همین دلیل ما خیلی خوشحالیم که توانستیم برای نسرین ستوده و برای دیگر فعالان حقوق بشر در ایران کاری انجام دهیم و این افتخاری برای ماست که او عضو هیأت امنا و مشاوران ما باشد».

به گفته آقای کلینگ‌برگ، نسرین ستوده تنها عضو ایرانی هیأت امنای انجمن بین‌المللی حقوق بشر است.

انجمن بین‏‌المللی حقوق بشر آلمان نهادی غیردولتی است که در زمینه دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر در جهان فعالیت می‏‌کند. این انجمن تا کنون چندین کمپین و حرکت اعتراضی نسبت به زندانی شدن و صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی و نیز سرکوب بهائیان در ایران ترتیب داده است.

منصوره شجاعی، فعال حقوق زنان و یکی از موکلان نسرین ستوده که در آلمان به سر می‌‏برد، در مراسمی که به این مناسبت روز یکشنبه (۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین) در شهر بن برگزار شد، درباره نسرین ستوده صحبت و پیامی را که این وکیل زندانی از داخل زندان فرستاده بود، قرائت کرد.

او با ذکر سابقه فعالیت نسرین ستوده که با بیست و دو سال پیش با روزنامه‌نگاری آغاز شد و با وکالت فعالان زنان و حقوق بشر و نیز متهمان زیر ۱۸ سال ادامه یافت، خانم ستوده را با صفت “قابل اعتماد” در تمامی نقش‏ه‌ای اجتماعی‏‌اش توصیف کرد و گفت: «آنگاه که مادر است، مسئولانه و مهربانانه مادری می‏‌کند…آنگاه که وکیل است پا به پای موکلان خود در دادگاه و تجمعات مسالمت‌آمیز ایستادگی می‏‌کند».

خانم شجاعی نسرین ستوده را “همسری فداکار، کنشگری متعهد، رفیقی امانت‌دار و روزنامه‌نگاری اطلاع رسان” معرفی کرد.

وی سخنانش را درباره نسرین ستوده اینگونه پایان داد: «قابل اعتماد بودن، نیکوترین صفت نسرین است که موجب ایجاد عشقی دوسویه میان او و مردمان کنشگر ایران و اینک نیز جهان شده است».

مجازات خانوادگی؛ از ناعادلانه‏‏‌ترین موارد نقض حقوق بشر

نسرین ستوده از داخل زندان پیامی را برای انجمن حقوق بشر آلمان ارسال کرده بود که توسط منصوره شجاعی خوانده شد.

وی در پیام خود ضمن تشکر از این انجمن برای اعطای عضویت در هیات امنا، به موضوع مجازات‌های خانوادگی در ایران اشاره کرده و آن را یکی از ناعادلانه‏‌ترین موارد نقض حقوق بشر دانسته است.

این وکیل زندانی که سال گذشته ۴۹ روز در اعتصاب غذا بود، علت اعتصاب غذایش را صدور حکم ممنوعیت خروج برای دختر ۱۲ ساله‏‌اش عنوان کرده و گفته است: «هم اکنون نیز اعضای خانواده بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی هم زمان در زندان به سر می‌‏برند و عده زیادی از آنان در معرض بازداشتند. برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بیش از دو عضو خانواده‏‌شان هم زمان در زندان هستند».

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر و زنان از شهریور ۱۳۸۹ در زندان است. او به اتهام عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و اقدام علیه امنیت ملی به شش سال زندان و بیست سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.