علل افسردگی 20 تا 40 درصد زنان ایرانی

٨ تیر ١٣٩٢

Depressionشهرزادنیوز:احساس تنهایی، کار بدون دستمزد و فقر اقتصادی، بها ندادن به ارزش های اجتماعی در جامعه، خشونت، نداشتن مشارکت اجتماعی و گذران بدون برنامه اوقات فراغت به دلیل کمبود امکانات و بالا بودن هزینه ها، از جمله علل بروز افسردگی در میان زنان است.

به گزارش مهرخانه، دکتر لیلا علیزاده، روانشناس، در رابطه با شیوع افسردگی بین زنان ایرانی، که بین 20 تا 40 درصد برآورد شده، گفته است: تحقیقات نشان می دهد که خشونت و آزارهای جنسی علیه زنان، افسردگی را به دنبال می‌آورد؛ اختلافات خانوادگی و زناشویی، درگیری با بستگان، بیکاری و اعتیاد نیز افسردگی به همراه دارد.

وی همچنین اظهار داشت: شواهد نشان می دهد که افسردگی بیشتر در دوران جوانی و میانسالی افراد بروز می کند؛ چراکه فرد در تکاپوی بیشتری ست و در جامعه برای اثبات خود و طی کردن مراحل زندگی از تحصیلات، شغل و ازدواج گرفته تا تجربه مادری با تنش های بیشتری مواجه است.

به گفته وی، تحقیقات نشان داده اند که دختران مجرد بیش از زنان متأهل دچار افسردگی می شوند. در خصوص زنان شاغل یا خانه دار اما نتایج مطالعات متناقض هستند؛ یعنی از یک سو مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد در زنان شاغل افسردگی بیشتر است و از سوی دیگر تحقیقاتی هست که نشان می دهد در زنان خانه دار این قضیه بیشتر وجود دارد. پس در این خصوص هم نمی توان به طور قطع سخن گفت.

این روانشناس درباره درمان افسردگی اظهار داشت که درمان به دو گروه عمده دارویی و غیردارویی تقسیم می شوند. درمان های غیردارویی شامل روان درمانی و رفتار درمانی است. گرایش مردم بیشتر به سمت دارودرمانی ست و گمان می کنند از این راه سریع تر به جواب می رسند. اما وی روش های تلفیقی، یعنی روش های درمانی دارویی و غیردارویی در کنار هم، را ترجیح می دهد.
http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8712