علی مطهری: تا این دولت هست نمی‌توان درباره حجاب کار اساسی انجام داد

6 تیر 1392

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی اوضاع فرهنگی کشور که ز سوی جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شده بود، با بیان اینکه نظام خانواده در اسلام از عواطف و احساسات بین زن و مرد شکل گرفته است، گفت: اسلام برای تحکیم نظام خانواده بحث پوشش اسلامی، عدم اختلاط زن و مرد و … را مطرح کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در جامعه تعداد زن‌های آماده به ازدواج بیشتر است، قانون تعدد زوج‌ها برای مردان مطرح می‌شود و این منافی تساوی زن و مرد نیست.

مطهری به بحث ازدواج موقت در اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: ازدواج موقت برای کسانی است که تحت فشار قرار دارند و امکان ورود عقده‌های روحی و روانی در آنها وجود دارد؛ بر این اساس ازدواج موقت در اسلام تعریف شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خانواده در اسلام بر پایه عواطف تشکیل می‌شود، تصریح کرد: نگاه غرب به این صورت است که گویی دو سرمایه‌دار می‌خواهند با یکدیگر شریک شوند و تا زمانی که صلاح بدانند در این واحد کنار هم هستند و هر وقت نیز خواستند می‌توانند از یکدیگر جدا شوند.

مطهری در مورد وضعیت پوشش و حجاب در کشور نیز گفت: ما اگر کل کشور را در نظر بگیریم، نمی‌توانیم بگوییم وضعیت پوشش در ایران اسفناک است.

وی افزود: آنچه که مردم از آن رنج می‌برند برخی ناهنجاری‌ها در شهرهای بزرگ است ولی در وضعیت اسفناکی نیستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم تحریک جنسی آزاد ولی روابط جنسی ممنوع باشد، اظهار داشت: در این صورت باعث می‌شود مشکلات روانی و عقده‌هایی به وجود آید و در نهایت به صورت پرخاشگری یا جنایت بروز کند. یعنی تعادل روحی را بر هم می‌زند.

مطهری با انتقاد از موضع دولت در رابطه با حجاب و پوشش گفت: انتقادی که به دولت داشتیم این بود که دولت می‌گوید حجاب و پوشش از وظایف دولت به شمار نمی‌آید.

وی افزود:‌ بنا بر نظر فقها، اعمال امر به معروف و نهی از منکر بر عهده دولت است ولی رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی می‌گوید باید فقط کارهای فرهنگی انجام شود.

مطهری به اظهارات دیگر رئیس‌جمهور در رابطه با برخورد با بدحجابی اشاره کرده و اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد در برنامه سؤال از رئیس‌جمهور می‌گوید که به مردم و جوانان گیر ندهید، مگر خودتان گناه نمی‌کنید. این صحبت‌ها چراغ سبزی به برخی اشخاص در جامعه نشان می‌دهد که نتایج آن وضعیت فعلی کشور است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: من از سال 85 هشدار دادم که دولت از نظر فرهنگی لیبرال است و در سال 87 نیز بر این موضوع تأکید کردم.

مطهری ادامه داد: ما باید به تفکر و نگاه افراد توجه کنیم؛ من با ملاقات‌هایی که با آقای احمدی‌نژاد و مشایی داشتم فهمیدم سطح فکری آنها به چه صورت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر مردم احساس کنند موضوع حجاب و عفاف برای دولت مهم است، قطعاً تأثیر خواهد داشت، تصریح کرد: فیلم گشت ارشاد نکات مثبتی داشت ولی دقیقاً تفکرات دولت را نشان می‌دهد که لزومی برای برخورد با بدحجابی و مسئله پوشش ندارد.

وی افزود: تا زمانی که این دولت وجود دارد نمی‌توانیم کار اساسی انجام دهیم و باید مردم احساس کنند که این موضوع برای دولت مهم است و دولت به بدحجابی اهمیت می‌دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نشر و چاپ کتاب و موضوع ممیزی نیز گفت: آنچه که در ممیزی کتاب باید مورد توجه قرار گیرد، مسائل اخلاقی است. مثلاً رمان‌هایی که سبب تحریک جنسی می‌شود خلاف ادب است.

مطهری ادامه داد: ولی به بهانه ممیزی نباید جلوی کتاب‌هایی که انتقادهای اجتماعی و فرهنگی را مطرح می‌کنند، بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص انتشار کتابهای مارکسیستی، تصریح کرد: اگر چنین کتابهایی که بر اساس مطالعات و تحقیقات شخصی بدست آمده است باید اجازه انتشار داشته باشد.

وی افزود: باید در دانشگاه الهیات از اساتیدی که تفکرات مارکسیستی دارند برای تدریس دعوت کنیم و بعد ما جواب آنها را بدهیم تا دانشجویان منطق اسلام را ببینند.

مطهری در انتقادی از وضعیت سینما نیز گفت: در این دولت که به نام اصولگرا نیز آمده است وضع سینمایی خوبی مشاهده نمی‌شود.

به گفته وی علت اصلی این است که در مرحله تصحیح فیلمنامه، می‌گویند خلاصه آن را بیاورید ولی بعد می‌بینیم یک فیلم دیگری ساخته می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه صدا و سیما نیز باید زبان فارسی که توأم با هویت ایرانی ماست را رعایت کند، اظهار داشت: یک قانونی وجود دارد که در آن قانون بر منع استفاده از الفاظ بیگانه در رسانه ملی تأکید می‌کند. ولی در صدا و سیما مشاهده می‌کنیم که اجازه تبلیغ به برخی اسم‌های بیگانه داده می‌شود.

مطهری در مورد مکتب ایرانی که از سوی اسفندیار رحیم مشایی مطرح شده است گفت: این مطلب واقعاً مهم است که بگوییم به جای مکتب اسلام از مکتب ایران صحبت شود و بعد هم برای اینکه بخواهیم این سخن را درست کنیم بگوییم منظور ما برداشت ایرانی از اسلام است؛ این همان معنی قوم‌گرایی را زنده خواهد کرد.

مطهری با اشاره به اینکه همیشه در صحبت‌های رئیس‌جمهور چهارگانه توحید، عدالت، آزادی و عشق به انسانها مشاهده می‌شود، اظهار داشت: ما به انسان به علاوه ایمان عشق می‌ورزیم و همه انسان‌ها را دوست نداریم.

به گفته وی از یک جهت که انسان گمراه بخواهد هدایت شود می‌توانیم بگوییم انسانها را دوست داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مکتب ایران به همین راه‌ها ختم نمی‌شود و نگاه ‌آنها به مسئله حجاب نیز در این تفکرها ریشه دارد و این فکر بسیار خطرناکی است، مخصوصاً اگر از طرف رئیس‌جمهور مطرح شود.

مطهری در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا به نظر شما خانه نشینی احمدی‌نژاد برای جوانفکر هم تکرار خواهد شد، گفت: نمی‌توانم ادعا کنم که به خانه‌نشینی منجر می‌شود ولی قطعاً آقای احمدی‌نژاد مقاومت خواهد کرد.

وی افزود: به نظر من در مورد جوانفکر سختگیرانه عمل شده است و یک مقداری با آزادی بیان در تضاد است که بخواهند حرف و انتقادی را به عنوان توهین محسوب کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجویان مبنی بر اینکه وظایف دولت برای برخورد با بدحجابی با شخص بدحجاب نیست، اظهار داشت: در قانون 26 دستگاه و سازمان حکومتی وظیفه دارند که در مقابل شئون مختلف فرهنگی اقداماتی را انجام دهند که وزارت ارشاد، وزارت کشور و… جزو نهادهای مسئول به حساب می‌آیند.

وی افزود: در مورد برخورد با افراد نیز نیروی انتظامی مسئول است و من معتقدم باید یک سازمان امر به معروف و نهی منکر وظیفه برخورد با خاطیان را بر عهده بگیرد.
http://www.we-change.org/spip.php?article10563