اجرای کنسرت گروه خورشید بدون نوازندگان زن در اصفهان

٧ تیر ١٣٩٢
Khorshid
شهرزادنیوز:کنسرت گروه موسیقی «خورشید» به خوانندگی مجتبی عسگری و سرپرستی و آهنگسازی مجید درخشانی، در تالار فرشچیان شهر اصفهان، بدون حضور نوازندگان زن، برگزار می‌شود.

به گزارش روزنامه بهار، مجید درخشانی در این رابطه گفته است: «از آنجا که هم‌اکنون مشکل حضور نوازنده‌های خانم در شهرستان‌ها وجود دارد، ما برنامه‌هایمان را در خارج از تهران با گروه کوچکی از خورشید به اجرا درخواهیم آورد».

این در حالی است که، طبق گزارش سیما بابایی در مقاله «موسیقی بانوان تعطیل است» در روزنامه بهار، مردمان زاگرس‌نشین آذری، کرد، لر، لک، بختیاری، قشقایی و بویراحمدی از صدها و ‌هزاران سال پیش، بنا به سنت فرهنگی خود، در شادمانی‌هایشان می‌نوازند و پایکوبی می‌کنند و هیچ‌گاه بحث زن و مرد را نداشته‌اند. زنان منطقه جنوب ایران آنچنان در زمینه موسیقی فعال هستند که حتی در مراسم آیینی‌شان نیز حضور گسترده‌ای دارند. این ماجرا را می‌توان به تمام نواحی سرزمین ایران تسری داد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که نه اجازه ضبط از آثار موسیقیدان زن وجود دارد و نه حتی عکاسی. انگار کنسرتی در خلأ شکل می‌گیرد و بعد همه‌چیز فراموش می‌شود.

پری ملکی، بنیانگذار گروه «خنیا»، نیز گفته است که «موسیقی بانوان در حال حاضر به شکل رسمی تعطیل است. به نظر می‌رسد که هیچ دیواری کوتاه‌تر از خانم‌ها وجود ندارد. از آن طرف از آنجا که مخاطبان این کنسرت‌ها اندک هستند و نمی‌توان تبلیغی برای آن انجام داد، آهنگسازان نیز تمایلی به حضور در این عرصه ندارند و زنانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همواره ناچار به تکرار مکررات هستند.»

در بخش پایانی این مقاله از جمله آمده است که “خاطره پروانه” سال‌ها خواند و سال‌ها از وضعیت نابسامانی که دچار آن بود گله کرد و سرانجام هم در حالی درگذشت که بارها می‌گفت من از تمام فعالیت‌هایم تنها یک نوار ضبط شده می‌خواهم که برای نوه‌ام در آن سوی مرزها بفرستم.
http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8709