گزارش بیلان سالانه روزنامه نگاران کشته شده در سال 2015

بیلان سالانه روزنامه‌نگاران کشته شده : ۱۱۰روزنامه‌نگار کشته شده در <http://www.rsf-persan.org/article17507.html>۲۰۱۵ گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در سال ۲۰۱۵ ، تعداد روزنامه‌نگار کشته شده به هنگام انجام وظیفه یا به دلیل داشتن حرفه روزنامه‌نگاری را ۶۷ تن شمارش کرده است. سازمان از عدم اقدام جدی برخی دولت‌ها در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران ابراز تأسف و از آن‌ها خواهان «واکنشی فوری و متناسب با خطر» است.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به خاطر حرفه‌شان و یا به شکلی شک برانگیز درگذشته در طی سال ۲۰۱۵ را ۱۱۰ تن اعلام می کند. سازمان از کشتار عامدانه ۶۷ روزنامه‌نگار به دلیل حرفه و یا برای انجام وظیفه‌شان اطمینان حاصل کرده است. با کشتگان سال روان، تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده از سال ۲۰۰۵ میلادی تا امروز به ۷۸۷ نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۵ همچنین ۲۷ شهروند خبرنگار و۷ همکار رسانه‌ها نیز کشته شده‌اند. این وضعیت نگران کننده حاصل خشونت عامدانه علیه روزنامه‌نگاران و نشانگر شکست ابتکار‌های به کار گرفته شده تا امروز در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران است.

در میان کشورهای مرگبار برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار یک کشور اروپایی، فرانسه پس از هند و عراق در رده سوم قرار گرفته است. حمله به هفته‌نامه شارلی هبدو در ژانویه سال روان، همچنین یکی از عوامل و اغاز تغییر مکانی کشتار روزنامه‌نگاران در جهان شد. اگر در سال ۲۰۱۴ دو سوم خبرنگاران کشته شده در جهان در مناطق جنگ جان‌باختند، امسال به همین میزان در « زمان صلح» به قتل رسیده‌اند.

«کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: « نیازی فوری‌ست تا راه‌کاری مشخص برای اجرایی کردن حقوق بین‌المللی در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران بکار گرفته شود. امروز در جهان گروه‌های مسلح غیر دولتی اقدام به خشونت هدفمند علیه روزنامه‌نگاران می‌کنند، و برخی دولت‌ها تعهد‌های الزام‌آور خود در این باره را رعایت نمی‌کنند.۱۱۰ گزارش‌گر و روزنامه‌نگار در سال روان کشته شده‌اند، در برابر این فاجعه باید اقدامی فوری و متناسب با خطر انجام داد : به فوریت باید نماینده ویژه‌ای از سوی دبیر اول سازمان ملل متحد برای حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران برگزیده شود.»
بان کی مون دبیر اول سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود به تاریخ ۶ اگوست ۲۰۱۵، در باره مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران، نوشته است « من از ناتوانی در کاهش پیاپی و میزان خشونت هدفمندی که روزنامه‌نگاران را قربانی می‌کند، و مصونیت کامل عاملان این جنایات به شدت نگران هستم.»
در برابر گسترش و گوناگونی خطرهایی که روزنامه‌نگاران با آن روی در روی هستند، گزارش‌گران بدون مرز نسخه به روز شده و تازه‌ای از «راهنمای عملی امنیت برای روزنامه‌نگارانhttp://en.rsf.org/rsf-publishes-new... <http://en.rsf.org/rsf-publishes-new-version-of-its-14-12-2015,48626.html>» را با همیاری یونسکو بازنشر کرده است.
در طی بیست سال گذشته ؛گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در پایان هر سال بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را منتشر می‌کند. این بیلان بر مبنای داده‌های گردآوری و تدقیق شده سازمان در طی سال است.
کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران همزمان امروز بیلان <https://cpj.org/reports/2015/12/journalists-killed-syria-france-most-deadly-countries-for-the-press.php> خود را منتشر می کند.
ببینید :
بخش نخست بیلان سالانه : خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١٥ <http://www.rsf-persan.org/article17505.html>