جزئیات تازه‌ای از وضعیت شهروند کروات-سوئدی بازداشت‌شده و همسرش

ارسال خبر: خانم لیدا اشجعی 6 دی

sania-husbend-300x191“سانیا بوبنه‌ویچ”، شهروند کروات-سوئدی ساکن ایران، در آخرین تماس خود با خانواده از بازجویی‌های خود پیرامون مسائل مربوط به حوزه زنان خبر داده است، همچنین همسر وی، مهدی دادخواه نیز با اتمام بازجویی ها، در وضعیت بلاتکلیف در بازداشت به سر می برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، “سانیا بوبنه‌ویچ”، شهروند کروات-سوئدی ساکن ایران که از بیست و دوم آذرماه از سوی اطلاعات سپاه گرگان بازداشت شده است، در آخرین تماس خود با خانواده اش اعلام کرده که در حال بازجویی پیرامون مسائل مربوط به حوزه زنان در ایران است. این در حالی است که به گفته نزدیکان، وی هیچ فعالیتی در حوزه زنان نداشته است.

همچنین همسر وی مهدی دادخواه (دبیر هنر) که به همراه وی بازداشت شده، با اتمام بازجویی ها در زندان امیرآباد شهر گرگان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد.

بنا به اطلاعات رسیده به هرانا، تا لحظه تنظیم این خبر هنوز قرار قرار وثیقه برای این دو صادر نشده است.

سانیا بوبنه‌ویچ روز یکشنبه بیست و دوم آذرماه، در منزل مسکونی‌اش در گرگان، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. ماموران امنیتی، علاوه بر بازداشت، اقدام به تفتیش منزل مسکونی و ضبط برخی وسایل شخصی وی کردند. همسر وی مهدی دادخواه نیز همزمان بازداشت شده است.

خانم سانیا بوبنه‌ویچ که اصالتا کروات و تابعیت کشور سوئد را هم دارد، از سال ۱۳۸۳ به ایران مهاجرت کرده بود.

سانیا بوبنه‌ویچ، ۴۸ ساله، مبتلا به بیماری ام‌اس و تحت درمان است و نیاز مبرم به رژیم غذایی ویژه و همچنین مصرف داروهای خاصی دارد که از سوئد برایش ارسال می‌شده است. یکی از دلایل ماندن وی در ایران و عدم بازگشت به سوئد نیز، “قرار داشتن در معرض آفتاب بنا به توصیه‌ی پزشکان” عنوان شده است.

طی هفته گذشته دو نویسنده به نام های روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا نیز در گرگان بازداشت شده اند.

از اتهامات و دلایل بازداشت اطلاع دقیقی در دست نیست ولی بازداشت شدگان در اطلاعات سپاه گرگان و زیر بازجویی بوده و هستند. مسئولین و ارگان های قضایی تا کنون در این باره اطلاع رسانی نکرده اند.