حرکت نمادین: گشایش “سفارت فرهنگی” ایران در اورشلیم

ارسال خبر: خانم لیدا اشجعی 8 دی

D951F6F9-6600-4FC1-A3C7-2337272535F6_w640_r1_sسفارت ایران در اسرائیل، که ۳۶ سال پیش بسته شد، هرچند به شکلی دیگر و غیررسمی در اورشلیم دوباره گشوده شده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص، این مراسم روز دوشنبه با حضور جمعیت بزرگی، در حالی که پرچم های دو کشور درکنار هم آویزان شده بود، برگزار شد. دیپلماتی در این مراسم حضور نداشت، همچنین نشانه ای از یک نزدیکی ناگهانی و غیر منتطره بین تهران و تل آویو دیده نمی شد. این مراسم محصول فکری گروهی از هنرمندان اسرائیلی، برخی ایرانی تبار، بود که می خواهند فرهنگ ایران و پیوندهای آن با اسرائیل را برجسته کنند.
دعوتنامه ای که درفیس بوک پست شده بود اعلام می کرد “سفارت ایران در اورشلیم، سفارت مردم و فرهنگ است. صدای خود را به عنوان مردمی که علیرغم شکاف ها و تنش ها خواهان ارتباط و مناسبات خوب هستند، بلند کنید.”
مراسم – چیزی بین بیانیه سیاسی و کار هنری – را مجتمع هنری هامابول سازمان داده بود. ناتان پینکاس، ۳۰ ساله، فیلمساز و هماهنگ کننده گروه گفت “ما به جستجوی دوباره جامعه و یافتن راه هایی برای کاهش تنش های اجتماعی متعهد هستیم.”

او به یاد آورد که چگونه دو کشور تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ مناسبات دیپلماتیک کامل داشتند: “پژوهش ها نشان می دهد هیچ تنشی بین ملت های ما وجود ندارد. رژیم اسرائیل و رژیم ایران این تنش ها را بوجود آورده اند، و در این کار منافعی دارند.”

پینکاس گفت بنابر این “در این سفارت، ما گفت و شنود بین ملت هایمان را که در استیلای رسانه ها یا دولت ها نیست، ممکن خواهیم ساخت. ما می خواهیم مفهوم و معنای سفارت را با ارائه فرهنگ، نه دولت، به چالش بگیریم.”

در میان حدود ۱۵۰ نفری که آمده بودند، نمایندگان انجمن حفظ میراث فرهنگی یهودیان ایران، دانشجویانی از دانشگاه عبری و حتی ساکنان محلی دیده می شدند.

سفارت سه اتاق از مرکز شش اتاقی هامابول را اشغال کرده است. در یک اتاق، رانی آمرانی که یک شخصیت رادیویی و دی جی موسیقی است، یک ایستگاه رادیویی کامل برپا کرده است.

در حالی که آهنگ های گروه مشهور بلک کتز پخش می شد، وی توضیح داد که حدود هفت سال است ایستگاه را اداره می کند و شنوندگان فراوانی در اسرائیل، در میان ایرانیان در سراسر جهان و ایرانیان در داخل کشور دارد.

او که در ۱۵ سالگی به اسرائیل آمد، گفت” “مفتخرم در اسرائیل زندگی می کنم، اما فرهنگ ایران، از جمله مدرن، همیشه بخش بزرگی از وجود من خواهد بود.”

نمایشگاه تا ۲۱ ژانویه دایر خواهد بود.