سیل بیکاری، زنان و تحصیلکردگان ایران را هم با خود می‌برد

ارسال خبر: خانم مونیکا قریشی 1 آذر

29044آژانس کُردپا: وحیده نگین، مشاور وزیر کار حکومت ایران در امور بانوان از غیرفعال بودن نزدیک به ۸۷ درصد جمعیت زنان ایران از لحاظ اقتصادی خبر داد.
مشاور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، روز جمعه ۲۹ آبان در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت که اگر نیمی از جمعیت فعال اقتصادی ایران یعنی ۳۲ میلیون نفر را زنان درنظر بگیریم، رقمی حدود ۲۸ میلیون نفر غیرفعال اقتصادی هستند.
بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در بهار ۹۴، نرخ بیکاری زنان بیش از ۱۹ درصد و بیش از دوبرابر نرخ بیکاری مردان است.
وحیده نگین «تفکیک جنسیتی اشتغال» را عامل ایجاد محدودیت در انتخاب شغل، دستمزد کمتر، پرستیژ پایین‌تر برای زنان دانست و گفت این عوامل انگیزه زنان برای ورود به بازار کار را کاهش می‌دهد.
طی سال‌های اخیر برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران با بیان دلایلی مبنی بر «صدمه زدن اشتغال زن به کانون خانواده»، با اشتغال زنان مخالفت کرده‌اند.

از سوی دیگر، اقتصاد آنلاین گزارش داد، ۴.۶ میلیون جوان در ایران به ‌زودی متقاضی شغل می‌شوند که اگر شرایط اشتغال آنها فراهم نشود، با متقاضیان فعلی کار، ۷.۴ میلیون نفر بیکار خواهند بود، همچنین به‌زودی ۱۴۰هزار نفر دکتر و ۵۸۰ هزارنفر هم کارشناس ارشد می‌شوند.

این منبع خبری می‏گوید، مسئولان عنوان می‌کنند نه اشتغال مورد نظر فارغ‏التحصیلان دانشگاهی از جنس مشاغل موجود است و نه آنها به دنبال جایگاه های خُرد خواهند رفت.
گفتنی است در کنار آمارهای مربوط به بیکاری گسترده تمامی اقشار مردم ایران، طی سال گذشته برخی مقامات حکومت اسلامی ایران از کمبود روحانی در مساجد ایران ابراز نگرانی نمودند که این مسأله می تواند به معنای فقدان مشکل بیکاری در میان این قشر از جامعه ایران باشد.