اطلاعیه شماره 659 کمیته هنر

موج جدید بازداشت فله ای روزنامه نگاران و صاحبان قلم و اندیشه، با اتهام واهی:
«ازعوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در مطبوعات»!
جامعه مطبوعات و فعالان رسانه‌ای ایران هنوز از شوک خبر بازداشت آفرین چیت‌ساز، عیسی سحر‌خیز، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی چهار روزنامه‌نگارتوسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خارج نشده بود ند که هادی حیدری نیز در دفتر کارش بازداشت و مستقیما از دفتر روزنامه شهروند به زندان منتقل شد.
در حال حاضر، آتنا فرقدانی و هادی حیدری، دو کارتونیست ایرانی زندانی شده از سوی جمهوری اسلامی هستند. آتنا فرقدانی که هنوز جوابی از دادگاه تجدید نظر دریافت نکرده، به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است وانتشار کاریکاتور «چشم‌بندان» حیدری در روزنامه شرق، نیز قبلا بهانه‌ای برای توقیف موقت این رسانه شده بود.

بازداشت این نقاش و کارتونیست در حالی صورت می گیرد که هیچ خبری از وضیعیت سایر بازداشت شده گان در دست نیست و همچنان دولتمردان ایران ادعا میکنند هیچ خبرنگار و روزنامه نگار و هنرمند منتقدی مورد آزار و اذیت قرار نمیگیرد و هیچ یک از این افراد در زندان بسر نمیبرند، آیا به راستی اینچنین است؟
همزمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم از بازداشت نزار ذکا، دبیر سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات عرب در ایران خبر داده است. نزار ذاکا لبنانی ـ امریکایی است.
آخرین اثرهادى حیدرى، نقاش و کارتونیست معروف که سابقه همکاری روزنامه های متعددی را دارد مربوط به حواث پاریس بود.
ما مدافعان حقوق بشر این گونه بازداشتها را برنمیتابیم و خواستار فعالیت های بدون قید و شرط و آزادی روزنامه نگاران و خبرنگاران و هنرمندان کشورمان هستیم . با استناد به:
ماده ی 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر
1 ) هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع سهيم و شريک گردد و از هنرها و به ويژه از پيشرفت علمی و فوايد آن بهره مند شود.
659
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان