دلیل جواز متعه چیست؟ آیا به استحکام خانواده ها لطمه نمی زند؟پاسخ حجت الاسلام والمسلمین انصاریان

ارسال کننده : navid a f
شنبه، ۰۱ تیر ۱۳۹۲
اسلام و ازدواج موقت (دلیل جواز متعه چیست؟ آیا به استحکام خانواده ها لطمه نمی زند؟)
۱. این حکم و دستور آیه صریح قرآن است که می‌فرماید: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ اُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً؛ (نساء،۲۴) پس هر آن‌گاه که به متعه درآوردی بعضی از زنان را واجب است که مهریه و حقّ آن‌ها را ادا کنید» و دلالت این آیه بر جواز متعه به قدری روشن است که حتّی یک نفر از علماء‌ اهل سنّت هم نتوانسته است در آن ‌خدشه کند و ایراد بگیرد حال بگذریم از روایات بسیاری که در این زمینه از شخص پیامبر اکرم صادر شده است.
و اگر نظری به تاریخ صدر اسلام بیندازید خواهید دید این دستورالعمل تا عصر خلافت عمر بن خطاب یکی از عادی‌ترین و رایج‌ترین ازدواج‌های جاری بین مسلمانان بوده است و اوّل کسی که فتویٰ به حرمت آن صادر کرد عمر بن خطاب بودکه به صراحت گفت ۲ چیز در عهد و زمان رسول خدا حلال بود و مجاز ولی من آن دو را حرام می‌کنم و هر آن کس که آن را مرتکب شود به مجازات می‌رسانم.
از آن پس مریدان عمر بن خطاب متعه را حرام کرده و گفتند آیه قرآن به دستور عمر بن خطاب نسخ شده است و قابلیت اجرایی ندارد.
اینک قضاوت با شما اوّلاً عمر بن خطاب بر اساس چه حجّت و دلیل شرعی مجاز به حرام کردن حلال خدا نموده است؟ ثانیاً: پرسش را باید اینگونه مطرح کرد که حرمت متعه از کی و چه موقع وارد اسلام شده است نه جواز آن. ثالثاً: آیا حکم و دستور عمر بن خطاب از چنان قدرت و مقامی برخوردار است که از کلام خدا هم بالاتر باشد و کلام خدا را بتواند (نعوذبالله) تحت الشعاع قرار بدهد؟ رابعاً: اگر مسئله ازدواج موقت آن طور که هست به مردم تفهیم شود آیا چه مشکلی را ایجاد می‌کند؟ این‌ها پرسش‌هایی است که شما باید از مخاطبین خود بپرسید و اگر توانستند جواب قانع کننده‌ای بدهند ما را هم مطلع سازید و یقین بدانید خشنود خواهیم شد.
۲
. مسئله رعایت حقوق همسران و انجام عدالت بین آنها نیز مورد تصریح آیات قرآن است به عنوان نمونه خداوند در سوره نساء آیه ۳ می‌فرماید: «فَاِنْ خِفْتُمْ اَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً؛ یعنی اگر خوف آن را دارید که نتوانید بین زنانتان عدالت برقرار کنید یک زن برای شما بس است.»

۳. حکم ازدواج موقت و متعه نه تنها پایه‌های زندگی را متزلزل نمی‌کند بلکه بزرگ‌ترین خدمتی است که به سالم ماندن جامعه شده است. بله آن‌چه لازم است به آن توجه کرد سوء استفاده عده‌ای از مردان از این حکم شرعی و اهلی است و برای انسان فهمیده و باسوادی مثل شما پرواضح است که سوء استفاده‌های عدهّ‌ای سودجو را نباید به حساب اصلِ تشریع قانون‌گذاری گذاشت و الاّ درصد بسیاری از قوانین و مقررات تمام ادیان و ممالک زیر سوال می‌رود و مخدوش می‌شود.
مسئله ازدواج موقت و متعه در جامعه مواردی بسیار معقول و حساب شده‌ای دارد که اگر آداب و شرایط و نکات ظریف آن به درستی رعایت شود هرگز فحشاء‌ و منکرات و اعمال منافی عفت و فساد گریبان جامعه (بخصوص جوانان) را نخواهد گرفت که توضیح این حقیقت خود نیاز به نوشتن کتابی مستقل دارد و به قول شاعر:

شرح این هجران و این خون جگر این زمان بگذار تا وقت دگر