نامه ۱۱۶ شاعر غربی به رهبر ایران برای آزادی دو شاعر ایرانی

ارسال خبر: خانم مونیکا قریشی 11 آبان

151102040128_ekhtesari-mousavi_336x189_ifex_nocredit5به گزارش بی بی سی: در پی محکومیت فاطمه اختصاری و مهدی موسوی به مجموعا بیش از ۲۰ سال حبس، ‘مرکز آمریکایی پن’ نامه ای به امضای ۱۱۶ شاعر برجسته غربی به رهبر ایران را منتشر کرده که در آن با اشاره به علاقه شخصی او به شعر خواستار مداخله او در این پرونده شده اند.
در پی محکومیت فاطمه اختصاری و مهدی موسوی به مجموعا بیش از ۲۰ سال حبس، ‘مرکز آمریکایی پن’ نامه ای به امضای ۱۱۶ شاعر برجسته غربی به رهبر ایران را منتشر کرده که در آن با اشاره به علاقه شخصی او به شعر خواستار مداخله او در این پرونده شده اند.

در این نامه آمده است:‌ “ما عمیقا نگران مجازات های غیرانسانی‌ای هستیم که خانم اختصاری و آقای موسوی فقط به دلیل بیان هنری، به آن محکوم شده اند.”

این گروه با اشاره به سابقه آیت الله خامنه ای در سرودن شعر و همچنین تاریخ غنی شعرسرایی در ایران، آن را دلیل خوبی برای مداخله او در این پرونده دانسته اند: “ما به عنوان شاعر و شعرشناس، از شما تقاضا داریم اجازه ندهید رفتار غیرقابل توجیه با این دو نویسنده، این میراث را تحت الشعاع قرار دهد.”

فاطمه اختصاری به خاطر اشعارش درباره زنان ایرانی با تمجید روبرو شده و آقای موسوی هم برای پرداختن به مسائل اجتماعی در قالب شعر شناخته شده است.

روز ۲۱ مهر ماه گزارش شد که محمد مقیسه قاضی دادگاه انقلاب فاطمه اختصاری را به ۱۱.۵ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و سید مهدی موسوی را به ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق محکوم کرده است.

همزمان کیوان کریمی فیلمساز به ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.

پیشتر نیز جامعه‌ مدنی مؤلفان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان فرانسه در حمایت از کیوان کریمی بیانیه‌ای منتشر کردند و صدور حکم علیه او را محکوم کردند.

کلود بری، کلود للوش و میشل هازاناویسویس از جمله امضا کنندگان این بیانیه بوده‌اند.

بنابه گزارش ها فاطمه اختصاری و مهدی موسوی ابتدا اواخر سال ۲۰۱۳ دستگیر شدند و ژانویه ۲۰۱۴ به قید وثیقه آزاد شدند.

اتهام آنها “فعالیت تبلیغی علیه نظام” از طریق همکاری با شاهین نجفی خواننده مقیم خارج از ایران عنوان شد.

تصور می شود که این اشاره ای به یکی از کارهای خانم اختصاری تحت عنوان “یک بحث فمینیستی قبل از پختن سیب زمینی ها” باشد، که آقای نجفی در یکی از آهنگ های اعتراضی اش از آن استفاده کرد.

امیر رییسیان وکیل مدافع متهمان اتهامات این دو شاعر را بی پایه خوانده است.

به گزارش نیویورک تایمز برندگان جایزه پولتیزر از جمله امضاکنندگان این نامه هستند و در این میان از جان اشبری، مری کار، بیلی کالینز، پال مالدون، رابرت پینسکی، کلودیا رنکین و ویجای ششرادی نام برده است.