اعتراض بین‌المللی به احکام سنگین علیه هنرمندان ایرانی

ارسال خبر: خانم مونیکا قریشی 25 مهر

صدور حکم زندان و شلاق برای سه هنرمند جوان ایرانی با اعتراض نهادهای داخلی و بین‌المللی مدافع آزادی بیان روبرو شده است.
مهدی موسوی و فاطمه اختصاری دو شاعر ایرانی به اتهاماتی از قبیل “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” در مجموع به بیش از ۲۰ سال زندان و ۲۰۰ ضربه شلاق و کیوان کریمی، مستندساز نیز به ۶ سال زندان و تحمل ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

انجمن جهانی قلم در جریان هشتاد و یکمین کنگره خود که در کانادا برگزار شد، با این هنرمندان اعلام همبستگی کرده وکانون نویسندگان ایران نیز با صدور بیانیه‌ای خواهان لغو بی‌قید و شرط این احکام شده است.

عباس معروفی، نویسنده، ناشر وعضو کانون نویسندگان ایران به بخش فارسی صدای آمریکا گفت صدور چنین احکام سنگینی که پیشتر در مورد روزنامه نگاران و فعالان سیاسی صادر می‌شد نشان می‌دهد دایره سرکوب حکومتی به این حوزه نیز کشیده شده است.

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری آذر ماه سال ۱۳۹۲ توسط ماموران سپاه پاسداران دستگیر شدند و به مدت ۴۰ روز تحت بازجویی قرار داشتند. این دو چند روز قبل از بازداشت، قصد سفر به خارج از کشور را داشتند که ممنوع‌الخروج شدند. اشعار انتقادی این دو در سال‌های گذشته با اقبال خوبی مواجه شده و در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کیوان کریمی، فیلمساز کرد ایرانی برنده چند جایزه بین‌المللی است که کارهایش بیشتر بر روی مشکلات ناشی از زندگی مدرن و اظهار نظرهای سیاسی در ایران تمرکز دارد.