گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

13174
در گزارش این هفته‌، ادامە روند خودکشی زنان کُرد اینبار در سقز و مهاباد، ممانعت از معالجە رزیتا واثقی زندانی بهایی در زندان مشهد و همچنین تمدید قرار بازداشت جمیلە کریمی را تشریح می‌نماییم.

کُردستان

خودکشی ٢١ زن طی ٣ ماه در کُردستان

خودکشی بە عنوان یک معضل اجتماعی در جامعە کُردستان هر روز رو بە افزایش می‌باشد طوری کە طی ٣ ماه گذشتە آمار زنانی کە دست بە خودکشی زدەاند افزایش چشمگیری داشتە است و ٢١ زن کرد با اقدام بە خودکشی بە زندگی خود پایان دادەاند.

آنچە قابل تامل می‌باشد سن کسانی است کە دست بە خودکشی زدەاند بە طوری کە از ٨ سالە گرفتە تا ١٠ سالە و بالای ٥٠ سال در بین کسانی کە دست بە خودکشی زدەاند مشاهدە می‌شود.

بر پایەی گزارشات منتشر شدە، روز سەشنبە ٢٨ خرداد‌ماه، زن میانسالی بە نام “بسی گلناز” بە دلیل اختلافات خانوادگی در یکی از محلە‌های شهر مهاباد اقدام بە خودسوزی کردە و جان سپرد.

بسی گلناز ٤٥ سالە و مادر ٤ فرزند بود.

از دیگر سو، روز چهارشنبە ٢٩ خرداد‌ماه، زن میانسال دیگری بە نام “ملک” ساکن یکی از روستاهای سقز، بە علت اختلافات خانوادەگی خود را حلق‌آویز و جانش را از دست داد.
این زن میانسال صاحب ٣ فرزند بودە است.

در سه ماهه‌ی نخست سال جاری، ٢١ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند که از این مجموع ١٢ نفر از طریق خوددسوزی و ٧ مورد دیگر از طریق حلق‌‌آویز نمودن به وسیله‌ی طناب‌دار بوده است.

این آمار نسبی است و با تأکید برگزارش‌های ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر می‌شود و احتمال بالا بودن آمار واقعی بالقوه است.
ایران
ممانعت از درمان رزیتا واثقی و تمدید قرار بازداشت جمیلە کریمی
رزیتا واثقی
بر پایە گزارشات منتشر شدە، مسئولین زندان وکیل‌آباد مشهد از معالجە زندانی بهایی، رزیتا واثقی ممانعت بە عمل آوردەاند.
این زندانی بهایی کە لثە‌های وی متورم شدە و بنا بە گفتە پزشکان نیاز بە معالجە فوری دارد، در اقدامی هماهنگ از سوی دادستان مشهد، قاضی ناظر زندان و ادارە اطلاعات مشهد از معالجە ایشان ممانعت بە عمل آوردەاند.
رزیتا واثقی در بهمن‌ماه سال گذشتە نیز کە از دندان درد رنج می‌برد، مسئولین زندان پس از سە ماه اجازە معالجە را بە وی دادند.
این زندانی بهایی در اسفند‌ماه سال ٨٨ بازداشت و به‌ اتهام تبلیغ آیین بهاییت به‌ ٥ سال زندان محکوم شده‌است ، هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری می‌نماید
جمیلە کریمی، عضو شورای اصلاح‌طلبان فارس و مشاور استاندار در دوران اصلاحات
از دیگر سو و بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، قرار بازداشت جمیلە کریمی عضو شورای اصلاح‌طلبان فارس و مشاور استاندار در دوران اصلاحات ، برای یک هفتە دیگر تمدید شدە است.
وی کە از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان استان فارس می‌باشد، روز پنج‌شنبە ٢٢ فروردین‌ماه و در منزل سخصی خود، از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و تاکنون در زندان اطلاعات شیراز بە سر می‌برد.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=10700