افزایش 4برابری آمار اعتیاد در زنان طی 10سال گذشته

2 تیر 1392

افزایش آمار زنان مبتلا به اعتیاد و توزیع ماده مخدر شیشه در قالب داروهای چاقی و لاغری در اماکن زنانه همچون آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی زنگ خطر مهمی را به صدا درآورده است و لزوم توجه بیشتر به این مسئله به خوبی حس می شود. شیشه دومین ماده مخدری است که در کشور مصرف می‌شود

در همین خصوص حمید صرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرده است : بررسی هایی روی جامعه هدف صورت گرفته است و بر اساس آن در حال حاضر شیشه دومین ماده مخدری است که در کشور مصرف می شود و متاسفانه توجه به این ماده مخدر صنعتی طی چند سال گذشته در حال افزایش است. در همین زمینه بررسی ها نشان می دهد که تریاک و مشتقات آن در ردیف اول مواد مخدر پر مصرف است و پس از آن شیشه، کراک، هروئین و حشیش قرار دارند. وی ادامه داد: هم اکنون حدود یک میلیون و سیصد هزار معتاد در کشور شناسایی شده اند که از این میان برخی معتادان دائمی و برخی به شکل تفننی اقدام به استعمال مواد مخدر می کنند. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بررسی ها نشان دهنده این است که مصرف مواد مخدر قدیمی و سنتی کاهش یافته است و معتادان به مواد مخدر صنعتی چون شیشه روی آورده اند که بسیار خطرناک تر هستند.

9درصد جمعیت معتادان را زنان و 91 درصد را مردان تشکیل می‌دهند

به گفته صرامی، در حال حاضر آمارها حاکی از شیوع مصرف مواد مخدر و نیز قرص های روانگردان در میان زنان و مردان و در رده های سنی بین 15 تا 65 سال است که از این میان 9 درصد جمعیت معتادان را زنان و 91 درصد را مردان تشکیل می دهند و با توجه به این آمارها، لزوم اجرای برنامه های مداخله ای در بحث پیشگیری از اعتیاد زنان به شدت حس می شود و باید نظارت جامع تری بر مراکز ورزشی و آرایشگاهی زنان به عمل آورد. وی تصریح کرد: هم اکنون بیشتر معتادان کشور به شیشه و تریاک اعتیاد دارند و همه این ها زنگ خطری است که استعمال شیشه در میان جوانان و زنان به شدت رو به افزایش است. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: علت افزایش مصرف شیشه این است که قیمت این ماده مخدر در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است و در مقابل قیمت برخی دیگر از انواع مواد مخدر همچون تریاک افزایش داشته است. صرامی افزود: علاوه بر قیمت ارزان تر مواد مخدر صنعتی، باورهای غلط، تبلیغات شبکه های ماهواره ای، تبلیغات منفی مبنی بر اینکه این مواد باعث لاغری، چاقی می شود نیز از دیگر دلایل افزایش میزان استفاده به ویژه در زنان شده است.

63درصد معتادان متأهلند /۴۵ درصد معتادان کمتر از ۲۹ سال سن دارند

وی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در جامعه مورد تحقیق، گفت: ۶۳ درصد معتادان از جمعیت نمونه متأهلند و همین امر می تواند سبب افزایش شمار زنان معتاد نیز شود چرا که مردان متاهل می توانند زنان خود را نیز مبتلا به اعتیاد کنند. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدراضافه کرد: هم اکنون در کشور حدود ۴۵ درصد مصرف کنندگان زیر ۲۹ سال و حدود۳۰ درصد بین۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند. همچنین اهمیت این موضوع تا بدان جا است که نمایندگان مجلس نیز خواهان توجه به آن شده اند. در همین راستا، امیرحسین قاضی‌زاده‌ در گفت ‌وگو با خبرنگار پانا بیان کرد: گزارش ها نشان می دهد که در اماکن ویژه بانوان توزیع مواد مخدر با افزایش چشمگیری رو به رو شده است و متأسفانه توزیع کنندگان مواد مخدر در چند سال اخیر با توزیع مواد مخدر در اماکن زنانه سبب شیوع اعتیاد بین زنان شده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مراکز لاغری تحت اقدامات این گونه و با استفاده از مواد شیمیایی که مواد مخدر نیز در آن ها دیده می شود، خانم‌ها را تشویق به استفاده از داروهای لاغری و در بعضی مواقع به مصرف شیشه می کنند. همچنین برخی از زنان خود آگاه نیستند که این مواد لاغری حاوی مواد مخدری همچون شیشه هستند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی ادامه داد: این در حالی است که شیوع اعتیاد میان بانوان تبعات بسیاری را به‌دنبال دارد و شیوع اعتیاد بین زنان به طور مستقیم با سطح سلامت جامعه در ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه کاهش شیوع مواد مخدر صنعتی میان بانوان، اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی است و با اطلاع رسانی و آگاهی جامعه باید در مقابل چنین تهدیدات اجتماعی ایستاد. قاضی‌زاده‌ درباره تبعات و آسیب‌های استفاده از مواد مخدر صنعتی، توضیح داد: احتمال ابتلا به اختلالات روانی، وجود خشونت خانگی و سوء رفتار هیجانی، جسمی و جنسی در زنان معتاد بیش‌تر است و این عوامل نیز موجب می‌شود که دسترسی زنان به درمان سخت‌تر شود. این نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: باید در خصوص شیوع مواد مخدر صنعتی میان بانوان نظارت و کنترل همه جانبه و گسترده ای صورت گیرد و تمام دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموز‌ش‌پزشکی و سازمان مبارزه با مواد مخدر باید برای تحقق این موضوع تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

افزایش 4برابری آمار اعتیاد در زنان طی 10سال گذشته

بررسی ها بیانگر این است که دانشجویان دختر نیز به ویژه در ایام امتحانات به سمت مواد مخدر و قرص های روانگردان کشیده می شوند تا آنجا که دکتر امیر هوشنگ مهریار عضو نظام روانشناسی ایران در این خصوص بیان کرد: در سال های اخیر گرایش دختران به استفاده از مواد، سیگار و الکل افزایش یافته است و این در حالی است که از نظر فیزیولوژیکی، دختران از مقاومت کمتری نسبت به پسران در برابر آسیب های مواد مخدر به ویژه شیشه برخوردارند. نسرین اکبری استاد دانشگاه و متخصص امور رفتاری نیز درگفت‌وگو با پانا در خصوص وضعیت اعتیاد در کشور بیان کرد: متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد در کشور و به ویژه در میان جوانان بوده ایم و دردناک تر این است که بگوییم در 10 سال گذشته شمار زنان آلوده به اعتیاد به طور میانگین 4 برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دلایل افزایش جامعه زنان معتاد را می توان در تبلیغاتی جستجو کرد که به نام لاغری و یا چاقی، حاوی مواد مخدر و روان گردان هستند و زنان را آلوده می کنند. از این رو ضرورت آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان و زنان اهمیت شایانی به خود گرفته است و باید در این زمینه با قدرت وارد شد تا بتوان در مقابل این تبلیغات مخرب و پیامدهای پس از آن ایستادگی کرد.

این روانشناس افزود: متاسفانه در برخورد با زنان معتاد در می یابیم که آن ها بیان می کنند فروشنده از عاری بودن داروی چاقی یا لاغری از مواد مخدر به آن ها اطمینان داده است اما به هنگام مصرف، آن ها متوجه وجود مواد مخدر و روان گردان در این آثار شده و دیگر آلوده شده اند. این مسائل نشان می دهد که اگر رسانه ها و مسئولان اطلاع رسانی گسترده و مناسبی در سطح جامعه به عمل آورند می توان از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کرد. اکبری با اشاره به اینکه مواد مخدر بسیار خطرناک تری از گذشته وارد چرخه قاچاق مواد مخدر شده است، تصریح کرد: تبلیغات گسترده و تهاجمات فرهنگی غرب سبب شده است تا جوانان به سمت مواد مخدر صنعتی سوق پیدا کنند و در حال حاضر مصرف مواد مخدری همچون شیشه و کراک و قرص های روان گردان در میان جوانان رو به گسترش گذاشته است. علاوه بر این پایین بودن قیمت این مواد مخدر عامل دیگری در افزایش مصرف آن ها شده است.

متخصص امور رفتاری در پایان تاکید کرد: مسئولان و رسانه ها باید دست با اقدامات جدی در راستای افزایش شمار معتادان در کشور بزنند و اگر اقدامی صورت نگیرد، جامعه دچار بحرانی سنگین می شود.

در عین حال فرید براتی سده مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور جامعه آماری زنان معتاد در ایران را گسترده ندانسته و در این خصوص بیان کرد: 7 تا 9 درصد معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می‌دهند و باید گفت آمار معتادان زن در کشور پایین است، یکی از دلایل این امر شرایط فرهنگی و اجتماعی است که سبب شده است به رغم افزایش دو درصدی (از 7 به 9 درصد) زنان معتاد، همچنان زنان و دختران جزو گروه‌های کم خطر از نظر آسیب اجتماعی اعتیاد به حساب آیند.

تمامی این گفته ها و آمارها بیان گر این جمله است که اعتیاد تبدیل به تهدید بزرگی برای جامعه زنان ایران شده و علاج واقعه قبل از وقوع است و تا دیر نشده و آمارها رشد صعودی نشان نداده اند، باید با اقدامات اصولی و فرهنگ سازی ها مانع ازافزایش آمار زنان معتاد در کشور شد.منبع: پانا
http://www.we-change.org/spip.php?article10550