بیش از دو هفته تحصن پناهجویان ایرانی و افغان در دهلی

89C6D577-4DF1-4322-8EC1-E3FB3A32DED5_w640_r1_s_cx0_cy10_cw0شیرین فامیلی
۱۳۹۲/۰۴/۰۱

بیش از دو هفته است که گروهی از پناهجویان ایرانی وافغان در هند مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان تحصن کرده‌اند. تحصن‌کنندگان در بیانیه‌هایی از رفتار مسئولان کمیساریای عالی پناهندگان انتقاد کرده و خواستار رسیدگی سریعتر به پرونده‌های پناهجویان ایرانی وافغان شده‌اند.

در بخشی از دهمین بیانیه تحصن‌کنندگان تصریح شده است که از سوی مسئولان دفتر کمیساریای عالی به «سازمان‌ها و ارگان‌هایی» که خواهان پرونده برخی از پناهجویان می‌شوند، پاسخهایی «نامفهوم» داده می‌شود.

کشور هند از امضا کنندگان کنوانسیون حقوق پناهندگان نیست و به همین دلیل هم بسیاری از پناهجویان ساکن هند امیدوارند پس از طی دوران کوتاهی، با کمک کمیساریای عالی پناهندگان که این مسئولیت را برعهده دارد، به کشور دوم انتقال یابند.

ونداد اولاد عظیمی یکی از تحصن کنندگان و از اعضای «کمپین حمایت از حقوق پناهندگان در هند» به رادیو فردا می‌گوید: «ما وقتی می‌بینیم افرادی بین هفت تا ۱۰ سال است که در اینجا بلاتکلیف به سر می‌برند و حتی خیابان‌نشین شده‌اند. وحشت کرده‌ایم و نگران سرنوشتمان هستیم».

آنتونی گوترز کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ماه گذشته در گفت‌وگویی با سایت خبری «هندو»، از رفتار«سخاوتمندانه» هند با پناهجویان یاد کرده و گفته است این کشور الگویی در زمینه پناهندگی است».

به گفته ونداد اولاد عظیمی در هند یک فرد مجرد برای تامین مخارج یک زندگی بسیار ساده و ابتدایی به مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه نیاز دارد.
http://www.radiofarda.com/content/f10-iranian-and-afghan-asylum-seekers-on-strike-in-delhi-india/25024852.html