یک سوم زنان از خشونت خانگی رنج می‌برند

ارسال کننده : navid a f
960e4e4aa6b34d14350f6a7067005772زنان > جهان- همشهری آنلاین:
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حدود یک سوم زنان در سراسر جهان بوسیله همسران فعلی یا سابق‌شان مورد آزار جسمی یا جنسی قرار می‌گیرند.
به گزارش آسوشیتدپرس در رشته‌ای از مقالات که روز پنجشنبه 20 ژوئن بوسیله سازمان جهانی بهداشت و دیگران منتشر شد، کارشناسان تخمین زده‌‌اند که حدود 40 درصد زنانی که در سراسر جهان کشته می‌شوند، بوسیله همسران‌شان به قتل می‌رسند و ضرب و شتم بوسیله همسر شایع‌ترین خشونتی است که زنان تجربه می‌کنند.

مارگرت چان، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در این باره گفت: “خشونت علیه زنان یک مشکل بهداشتی جهانی در ابعاد یک همه‌گیری است.”

سازمان جهانی بهداشت خشونت جسمی را به عنوان سیلی‌خوردن، هل داده شدن، مشت خوردن، خفه شدن یا مورد حمله قرار گرفتن با اسلحه تعریف می‌کند. تعریف این سازمان از خشونت جنسی اجبار جسمی به آمیزش جنسی، آمیزش جنسی از ترس کارهایی که همسر می‌تواند انجام دهد و اجبار به انجام فعالیت‌های جنسی که تحقیرکننده یا خفت‌آور است.

سازمان جهانی بهداشت در کنار این گزارش اصول راهنمایی را برای مقامات کشورها برای شناسایی زودرس مشکلات منتشر کرده است و می‌گوید همه کارکنان بهداشتی باید برای شناسایی زنان که ممکن است در معرض خطر خشونت خانگی باشند، و چگونگی پاسخ مناسب به موارد این خشونت آموزش مناسب ببینند.

بازبینی جهانی سازمان جهانی بهداشت نشان داد که 30 زنان دچار خشونت خانگی یا جنسی بوسیله همسران‌شان هستند. این گزارش عمدتا بر اساس بررسی‌هایی است که در فاصله سال‌های 1983 تا 2010 انجام شده است. بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 600 میلیون زن در کشورهای زندگی می‌کنند که در آنها خشونت خانگی جرم شمرده نمی‌شود.

میزان خشونت خانگی علیه زنان در آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در بالاترین حد است، به طوری که 37 درصد زنان در نقطه‌ای در طول زندگی‌شان خشونت جسمی یا جنسی بوسیله همسران‌شان را تجربه می‌کنند. این میزان در آمریکای لاتین و جنوبی 30 درصد، در آمریکای شمالی 23 درصد، و در اروپا و آسیا 25 درصد است.

برخی از کارشناسان می‌گویند غربالگری برای خشونت خانگی باید به همه سطوح مراقبت بهداشتی برای مثل کلینیک‌های مامایی افزوده شود.

دانشمندان برای تعیین ارقام خشونت خانگی اطلاعات به دست آمده از 86 کشور درباره زنان بالای 15 سال را تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین بررسی‌ها از 56 کشور درباره خشونت جنسی بوسیله فردی به جز همسر را نیز ارزیابی کردند، هر چند در این مورد داده‌ای از کشورهای خاورمیانه موجود نبود. سپس کارشناسان سازمان جهانی بهداشت با استفاده از تکنیک‌های مدل‌سازی شکاف‌ها داده‌ها را پر کردند تا به تخمین‌های جهانی درباره درصد زنانی که قربانی خشونت می‌شوند دست یابند.

پژوهشگران در مقاله مرتبطی که در جورنال لنست منتشر کردند، نشان دادند که بیش از 38 درصد زنان مقتول بوسیله همسر سابق یا فعلی‌شان کشته شده‌اند که شش برابر میزان کشته شدن مردان بوسیله همسران‌شان است. هیادی استوکل، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن گفت احتمالا این ارقام تخمینی کمتر از حد واقعی است. او و همکارانش دریافتند که در سطح جهانی بیشترین خطر قتل برای زنان از جانب همسر فعلی یا سابق آنهاست.

استوکل گفت در کشورهای مانند هند اموری مانند “قتل‌های ناموسی” که به علت نزاع بر سر مهریه یا اتهام خیانت رخ می‌دهد، این مشکل را تشدید می‌کند.

او همچنین یادآور شد که کشته شدن زنان و مردان بوسیله همسران‌شان اغلب به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد.

او گفت: “هنگامی که زنی همسرش را می‌کشد، معمولا برای دفاع از خود است، زیرا مورد آزار گرفته است. اما هنگامی که زن بوسیله همسرش کشته می‌شود، اغلب علت متارکه زن است و مرد از روی حسادت یا خشم همسرش را می‌کشد.”

استوکل گفت مقامات قضایی باید خیلی زودتر وارد این قضایا شوند.

او گفت: “در اغلب مواردی که زنی بوسیله همسرش کشته می‌شود، زن به خاطر موارد قبلی خشونت همسر به پلیس شکایت کرده است.”

استوکل گفت زنان باید بیشتر در برابر همسران‌شان، به خصوص همسرانی که سابقه خشونت دارند و دارای اسلحه هستند، حفاظت شوند.
http://www.hamshahrionline.ir/details/219716