۴۷ هزار زن در ایران پس از مرخصی زایمان اخراج شده‌اند

ارسال کننده:خانم نازی نیکویی 9مرداد

به گفته محمدحسن‌زدا٬ معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی، ۴۷ هزار زن از ۱۴۵ هزار زنی که در کشور در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند، پس از بازگشت به کار اخراج شدند.

parent leave- women

او در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) در این‌باره گفت: «در حال حاضر به علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند٬ بنابراین اگر مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش یابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند نیز بسیار افزایش می‌یابد.»

اخراج زنان پس از مرخصی شش ماهه زایمان در حالی است که قرار است طرح مرخصی زایمان ۹ ماهه شود.

این مقام مسئول سازمان تأمین اجتماعی افزود برای اجرای مرخصی زایمان زنان، در سال جاری به حدود ۳۲۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که اگر دولت امروز این مبلغ را واریز کند سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند از فردا مرخصی زایمان را ۹ ماهه اعلام کند. با این حال او اعلام کرد که تاکنون «حتی یک ریال اعتبار» برای افزایش مرخصی زایمان به این سازمان پرداخت نشده است.

به‌گفته محمد حسن‌زدا بر اساس ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی اجازه ندارد طرحی را بدون آن‌که از قبل منابع مالی آن تأمین شده باشد، اجرا کند.

حسن زدا گفت در صورت اجرای طرح مرخصی ۹ ماهه زایمان، ۱۶۰ هزار نفر می‌توانند سالانه از آن بهره‌مند شوند.

طرح مرخصی ۹ ماهه زایمان در خرداد ماه ۱۳۹۲ در دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. پس از آن مجلس اعلام کرد که اجرای این مصوبه از سوی دولت اختیاری خواهد بود و به دنبال آن دولت احمدی‌نژاد افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه را تصویب و ابلاغ کرد.

تصویب این مصوبه نگرانی‌های زیادی را در میان فعالان حقوق زنان و در گروه‌های مختلف زنان شاغل ایجاد کرده است. بسیاری نگران هستند که با تصویب این مصوبه زنان بیشتری کار خود را به دنبال استفاده از مرخصی زایمان از دست بدهند.